بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0ffice.arasdotnet.tk يا http://bekhon.sabzonline.tk

شکوری راد: سخنان سردار مشفق بهترین سند برای کودتای سال گذشته است

مناظره عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت با مدیرمسول روزنامه جوان:
شکوری راد: سخنان سردار مشفق بهترین سند برای کودتای سال گذشته است
. ادامه راه سبز(ارس): علی شکوری راد و سیدنظام الدین موسوی به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباسپور) در مناظره ای که انجمن اسلامی این دانشگاه ترتیب داده بود شرکت کردند.

علی شکوری راد عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و نماینده مجلس ششم شورای اسلامی ، در خصوص مشکلات روز کشور ، اقدامات دولت دهم ، سیاست خارجه و کودتای انتخاباتی با سید نظام الدین موسوی مدیر مسئول روزنامه جوان روزنامه ارگان سپاه ، به مناظره نشست و پس از نطق اولیه پاسخگوی دانشجویان بود.

شكوري راد در بخشي از اين مناظره گفت: «سخنان سردارمشفق الان منتشر شده. کسی هم نمی تواند رد کند.این سخنرانی بهترین سند برای این است که اتفاقات سال گذشته کودتا بوده است.این سخنرانی هم که نه تحت شکنجه بود و نه در سلول انفرادی.7 نفر از اعضای شورای نگهبان قبل از انتخابات از احمدی نژاد حمایت کردند، این شورا دیگر صلاحیت نظارت نداشته است. افرادی که توسط شورای نگهبان برای حکمیت تعیین شدند نیز قبلا از احمدی حمایت کرده بودند . 3 نفر از آنها شب های قبل آمده بودند در تلویزیون و یک طرفه حرف زده بودند. کسانیکه در انتخابات شرکت داشتند به نتایج اعتراض داشتند»

به گزارش ندای سبز آزادی متن کامل این مناظره به شرح ذیل است:

نطق اول موسوی: مسئولین دانشگاه از ورود خبرنگاران جلوگیری کردند و من متاسفم از این بابت. سیاست داخل و خارج ما در کل یکی است علیرغم دیدگاه های مختلف در دولت های متفاوت چارچوب سیاست کلی ما یکی است. که عموما توسط رهبران نظام اعمال می شود ولی شاید دولت ها دارای عملکردهای متفاوتی باشند. من معتقدم که سیاست دولت نهم در راستای همان اصول نظام است. یکی از اصول نظام نه شرقی و نه غربی است که مفهوم آن استقلال نظام جمهوری اسلامی است و دیگر اصل عزت است دولت نهم و دهم علاوه بر حرکت بر این اصول شجاعت و شهامتی برای تحقق این اصول داشته مثل دفاع از حقوق مسلم ملت و دفاع از محرومین. جریان های سیاسی کشور در حوزه ی سیاست خارجی عملکرد های متفاوتی داشته اند ولی مواردی که بقیه اکنون به عنوان ماجراجویی و جنجال برانگیزی می دانند قبلا با شعارهای تندتری عمل می شده و به آنها حق مطلق می گفتند.

شکوری راد: با استعانت از خدا و با یاد شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و جنبش سبز شروع می کنم.در مورد ۱۳ آبان ۵۸ کسانی که برنامه ریزی کرده بودند اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بودند آقایان میردامادی، بیطرف، اصغرزاده، احمدی نژاد، سید نژاد و سیف اللهی.آمریکا شاه را سرزمینش پناه داده بود بعد از کودتای ۲۸ مرداد آمریکا تصمیم گیر اصلی سیاست های کلان کشور شده بود و بایستی سر جای خودش می نشست .از میان جمع دانشجویان آقایان احمدی نژاد و سید نژاد با این کار مخالفت کردند و بر این عقیده بودند که به جای اشغال سفارت آمریکا بریم سفارت شوروی را بگیریم و به سفارت آمریکا کاری نداشته باشیم. الان باید ببینیم آنهایی که سفارت آمریکا را تسخیر کرده اند کجا یند و آنهایی که معتقد بوند سفارت شوروی بایستی تسخیر شود کجا هستند.

امروزه با انباشت تجربه بشر در باره انقلاب و با گسترش تکنولوژی ارتباطات که تبادل تجربه و نظر را براحتی امکان پذیر کرده است دیگر دوران گفتمان انقلاب به سر رسیده و گفتمان اصلاحات جایگزین آن شده است. گفتمان انقلاب بر نفی، خشونت و یا حذف بنا می شود اما گفتمان اصلاحات بر اثبات، گفتگو و مدارا. انقلاب بسیار پر هزینه است و تضمین لازم را نیز برای بهبود اوضاع بدست نمی دهد. برای نمونه در آفریقای جنوبی وقتی مبارزات ضد نژاد پرستی به پیروزی رسید نلسون ماندلا گفت می بخشیم اما فراموش نمی کنیم. این یعنی مدارا. نوع بشر، امروز روش اصلاحات را می پسندد. در سال۵۸ تسخیر لانه جاسوسی از نظر مردم که گفتمانشان انقلابی بود پسندیده بود ولی امروز نیست. این بدان معنا نیست که آن کار در آن زمان بد بود. چیزی که در زمان خودش مورد تأیید مردم قرار بگیرد قابل دفاع است ولی تکرار و تداوم آن ممکن است قابل دفاع نباشد. بنابراین دفاع از آن حرکت انقلابی اگر به معنای تجویز تکرار آن روش در شرایط حاضر که در حال انقلاب نیستیم قابل دفاع نیست. کسی که حاضر نبود در زمان انقلاب حرکت انقلابی بکند حالا می خواهد اقدام انقلابی بکند و این قابل قبول نیست. یک ضرب المثل طنز هست که می گوید:

شیئان عجیبان هما اَبرد مِن یخ شیخ یَتصّبی و صبیٌّ یَتشیّخ

یعنی دو چیز بی مزه و یخ است. یکی پیری که ادای بچه ها در بیاورد و بچه ای که ادای پیر ها را در بیاورد. در ۱۳ آبان سال ۵۸ یک سال پس از وقوع انقلاب دانشجویان یک حرکت انقلابی کرده اند حالا مسئولان و پس از بیش از سی سال از آن تاریخ می خواهند با استناد به آن حرکت، انقلابی عمل کنند.

موسوی:قبول دارم که در طی زمان تاکتیک ها باید تغییر کند ولی اصول قابل تغییر نیست قبول دارم که در دهه ی اول انقلاب گفتمان غالب،گفتمان انقلاب بود ولی گفتمان انقلاب با گفتمان چپ متقاوت بود در انقلاب یک جریان مثل سازمان مجاهدین خلق و چریک های فدایی دارای گفتمان چپ بوده اند و مشی خشونت آمیز و مسلحانه داشته اند دومین مشی، مشی حضرت امام بود که اعتقاد به حرکت چب گرایانه نداشت امام می گفت مطالب مجاهدین خلق مطالبی مارکسیستی است با لعاب اسلام.امام اعتقاد به مبارزه ی مدنی داشت البته مبارزه ی مدنی با انقلاب مخملی که اکنون تعریف می شود متفاوت بود. امام با حرکت مسلحانه مخالف بود.من برخلاف شکوری می گویم گفتمان انقلاب گفتمان چب گرایانه نبود انقلاب اسلامی نوعی انقلاب جدید است و اولین انقلاب پست مدرن که اولین اصل آن نه شرقی و نه غربی است که اتفاقات ۱۳ ابان بر این مسئله صحه می گذارد آقای شکوری سال ۶۷ عضو تحکیم وحدت بود در بیانه ای از تحکیم وحدت در سال ۶۷ آمده است: حمایت همه جانبه از فلسطین می کنیم و همه ی دانشجویان را به بسیج عمومی دعوت می کنیم ما آماده حرکت عملی هستیم ما خواهان آن هستیم که همه ی مسلمین بسیج گردند و توطئه استکبار را معلوم کنند در سال ۶۹ در بیانیه تحکیم وحدت آمده است: به راستی چه چیز عوض شده است آیا ما ماجرای طبس را فراموش کرده ایم ؟ایا امریکا توبه کرده است پس چرا به امریکا چراغ سبز نشان می دهیم؟

آیا امروز در ماهیت جهان خواری و دشمنی امریکا تغییری رخ داده اگر هست نشان دهید. ما در رابطه با فلسطین همان حرف امام را می زنیم. چطور شده که زدن این حرف ها آن موقع جنجال افرینی نبود ولی امروز هست.

شکوری راد: ما اگر بتوانیم در داخل با مردم گفتگو کنیم در جهان هم می توانیم با دیگران گفتگو کنیم. در حالیکه در داخل ایران و با مردم خودمان گفتگو نمی کنیم چگونه می خواهیم در سطح بین الملل گفتگو کنیم. می گوییم کمیته ی حقیقت یاب برای هولوکاست انجام تشکیل بشود ولی حاضر به تشکیل چنین کمیته ای برای انتخابات ۸۸ که اکثریت یا حداقل بخش بزرگی از مردم به آن اعتراض داشته و دارند نیستیم. حق وتو را در سازمان ملل رد می کنیم ولی برای شورای نگهبان تایید می کنیم.

آمریکا به عراق و افغانستان حمله کرد و صدام و طالبان را که دشمن ما بودند ساقط کرد. پس از آن ایران نیز عملاً برای استقرار دموکراسی در این کشورها با امریکا همراهی یا همکاری کرده است. در حقیقت ما منافع مشترکی پیدا کردیم که برای تامین آن با یکدیگر همکاری کردیم. بر همین اساس پس از اشغال نظامی این دو کشور توسط امریکا حکومت هایی در آنجا بر سر کار آمده اند که مورد تأیید ما نیز هستند. در عراق شیعیان مورد قبول ما و در افغانستان هم دولتی که ما با گونی به آنها پول می دهیم و آقای احمدی نژاد پیش از اعلام رسمی و نهایی انتخابات به آنها تبریک گفته است. بنابراین دنیا تغییر کرده است. امریکا می فهمد که دیگر نباید دنبال ایجاد حکومت های دست نشانده برای خود باشد و منافع خود را با منافع مردم کشور های تحت نفوذش نزدیک کرده است. امریکا نسبت به گذشته فرق کرده است و قدری عاقل شده است. البته معنای این حرف تایید اقدامات امریکا نیست. بیان مشاهده رویکرد عقلانی در تامین منافع خودش است. در همین راستا دیدیم امریکا از کاری که در ۲۸ مرداد ۳۲ انجام داد نیز عذر خواهی کرد.امریکا دنبال منافع خودش است. عقلانیت اینگونه به او حکم می کند. ما هم می گوییم در ایران کسی باید عهده دار امور باشد که منافع ملی ما را دنبال کند. ما نه با شخص احمدی نژاد دشمنیم نه عاشق چشم و ابروی موسوی هستیم. هزینه ی سوء تدبیر ما و در نتیجه تحریم ها چرا بر ملت تحمیل می شود؟ در دوران خاتمی کارهای ما روی غلتک توسعه افتاده بود. سند چشم انداز ۲۰ ساله بر واقعیت تنظیم شده است. این سند ملاک و معیاز ارزیابی عملکردهاست و به ما می گوید که چه کسی خدمت یا خیانت کرده و یا می کند.

موسوی:من جواب سوالم را نگرفتم جنگ اول امریکا و عراق (شکوری:لطفا بحث ها را جدید تر کنید و به مسائل روز بپردازید) بعضی ها می گویند هر چه آن خسرو کند شیرین بود. در بیانیه تحکیم وحدت هنگام جنگ با عراق آمده است: حضور نظامی های امریکایی نشانگر خصلت هجومی امریکا است.نوع نگاه اقای شکوری در مقابل مهاجرانی که می گفت باید با امریکا توافق کنیم و او مخالفت می کرد تغییر کرده و شکوری الان به مهاجرانی سال ۶۹ رسیده است. ما موافقیم که امریکا تغییر کرده ولی مسلما به دنبال منافع خودش است. پس جرا به بقیه کشور ها همچون عربستان و اردن که هم پیمانان امریکا هستند حمله نکرد و دموکراسی را اجرا نکرد. این که امریکا نتوانست در عراق به اهداف خود برسد تدبیر جمهوری اسلامی بود. بعضی از امریکایی ها می گویند ما عراق را فتح کردیم منافعش به ایران رسید. راجع به پول های تو گونی هم شما بودید که کمک به افغانستان را در اجلاس توکیو و بن را تصویب کردید و احمدی نژاد بر اساس همان مصوبات پرداخت کرد. چگونه است که کار شما خوب ولی کار ما بد است؟ هزینه کردن در افغانستان حق جمهوری اسلامی و بر اساس منافع ملی ماست. شما بگوئید در زمان کدام دولت، جمهوری اسلامی محور شرارت قرار گرفت؟ مگر در زمان خاتمی نبود؟این تحریم ها سابقه ی تاریخی دارد. مگر اولین بار است؟ در زمان هاشمی ۱۵ کشور سفرایشان را از ایران فراخواندند ولی هاشمی امروز می گوید ما در بحران جهانی هستیم. در زمان هاشمی و خاتمی موشک های امریکا به ایران نشانه رفته بودند.

شکوری: من از آقای موسوی می پرسم حالا که شما می گویید آمریکا عبرت گرفت، آیا ما نباید عبرت بگیریم؟ حتماً! ما هم چیزهایی را دریافته ایم فهمیده ایم که با انقلاب به همه اهدافمان نمی رسیم بنابراین حالا دنبال انقلاب کردن نیستیم می خواهیم با روش مسالمت آمیز اصلاح کنیم. مذاکرات بین ایران و آمریکا بر سر عراق تجربه خوبی بود. جهان متحول شده است. ما دیگر نباید با عقل سال ۵۸ امروزمان را مدیریت کنیم. ما باید امروزی باشیم. یعنی از روش گفتگو و مدارا استفاده کنیم چه در داخل و چه در خارج. امروز دیگر جنگ کاربرد ندارد. من منکر وجود برخی دشمنی ها نیستم ولی باید با مدارا آنها را درست کرد. مگر آقای اردوغان پیشتاز حمایت از فلسطین نیست؟ امروز اردوغان محبوب تر است در بین فلسطینیان یا احمدی نژاد؟ من قبول دارم که در گذشته آن کارها را کردیم ولی باید عوض شویم. آن کارها آن موقع خوب بود ولی امروز دیگر نباید انجام شود. امروز همه مناسبات بر اساس زور نیست. آمریکا با داشتن این همه تسلیحات نمی تواند حرفش را در جهان پیش ببرد. من معتقدم ارائه بحث گفتگوی تمدن ها منافع ملی را بیش از صد ها موشک تامین کرد. مالزی، برزیل و ترکیه هم همین روش ها را استفاده کرده اند و به موقعیت امروزشان رسیده اند. ما از تحولات عراق و افغانستان که توسط امریکا صورت گرفت سود بردیم. البته احمدی نژاد در به در به دنبال مذاکره با امریکاست ولی چون علتش منافع ملی نیست قابل اعتماد نیست و به او اجازه نمی دهند. کمک هایی که در اجلاس بن تصویب شد (کمک به افغانستان) نقدی نبود، معمولا این کمک ها نقدی نیست. شرکت های ایرانی در آنجا کار عمرانی می کنند ولی پولش را ایران می دهد. مثل جاده سازه، سد سازی و نظایر آن. هیچ دولتی در گونی پول نمی دهد.

موسوی: در دوران خاتمی ۲۵۰ میلیون دلار وام …

شکوری: کمک های بلا عوض در راستای اجرای طرح در آن کشور بوده..

سؤالات دانشجوئی

یکی از دانشجویان با انتقاد از وضع موجود و اینکه نمی گذارند هیچ صدایی دربیاید سخنانش را آغاز کرد و دست خود را که مچ بند سبز بسته بود بلند کرد. و سوالاتی را مطرح کرد.

سؤال از موسوی پرسیده شد

محور ۱ : خلیج همیشگی فارس : آقای احمدی نژاد چندبار به امارات سفر کرد ؟ و آقای خاتمی چندبار؟ چرا احمدی نژاد به عنوان اولین رئیس جمهور ایران به امارات سفر کرد درحالیکه امارت نسبت به خلیج فارس و جزایر سه گانه ادعا دارد؟

محور ۲ : چرا کمکهایی که دولت به افغانستان کرد با تصویب مجلس نبود؟ چرا متکی گفت کمک کردیم. دوست داریم که کمک کنیم. باز هم میکنیم

محور ۳: وقتی با بحران اقتصادی جهانی مواجه هستیم چه لزومی دارد که ۵ میلیون دلار به سوریه کمک کنیم؟

محور ۴: تمام مسئولین می دانند که غنی سازی زیر نظر رهبری است. پس نمی توانیم توقف غنی سازی را از خاتمی بدانیم. و بگوییم او خیانت کرد

جواب موسوی: آقای شکوری می گفت ما باید مذاکره کنیم ولی دوستان حس ناسیونالیستی سال ۳۲ دارند. احمدی نژاد به پادشاه قطر گفت مگر در مدرسه یادتان ندادند که اسم این خلیج، خلیج فارس است؟

راجع به سرمایه گذاری در سوریه: دوستان شکوری سرمایه را کفر و سرمایه گذاری را انتشار کفر می دانند. جریان چپ به این معروف بود و به هاشمی می گفت چرا وام از صندوق بین المللی پول بگیریم؟ سرمایه گذاری در ایران و در خارج نه تنها به نیت خوب بود بله در زمان جنگ ما چند بشکه نفت مجانی به سوریه می دادیم! کار درستی بود، چون سوریه حمایت سیاسی می کرد. الآن هم همین بحث است و سرمایه گذاری ما در این کشورها هم همین بحث است.

آمریکا به دنبال منافع خودش است و منافعش در تضاد با جمهوری اسلامی تعریف شده. من خاتمی را به خیانت متهم نکردم. شکوری راد اشاره کرد که ماجرای ۱۳ آبان ۵۸ مورد تائید همه ی مردم بود. امروز این کار جالب نیست. شرایطی که در مجلس ششم وجود داشت، شیرزاد گفت ۱۹ سال ایران به دنیا دروغ گفت. نظام وقتی احساس می کرد که اینها به ضرر ایران بود کوتاه می آمد.

دانشجوی دوم:

نامه ای که همسر شکوری به دادستان داد را به خاطر می آوریم ولی میبینیم که حال ایشان خوب است! مسئولین با بی دقتی به آقای شکوری برای مناظره اجازه دادند. من اعلام می کنم که آقای شکوری تا زمانی که به شبهات ما پاسخ ندهند، صلاحیت نقد دیگران را ندارند. شما باید پاسخگوی عملکرد مجلس ششم باشید. مصوبات مجلس ششم کم اهمیت بود و آنجا جاسوس خانه بود. دوستان شما بحث عبور از نظام را مطرح کردند. طرح ۳ فوریتی هنوز جگرمان را می سوازند. شعار نه غزه، نه لبنان چه بود؟ شما در اینکه چادر از سر همسر شهید کشیدند شریکید. شما در اینکه روز عاشورا کف و سوت زدند شریکید. چرا قانون شکنی کردید؟ چرا حرمتی برای رای مردم قائل نشدید؟

جواب شکوری:

من متاسم از جهلی که در صحبتهای ایشان موج می زد. متاسفانه در کشور ما منابعی چون روزنامه های جوان و کیهان دروغ می نویسند و شبهه افکنی می کنند. دستگاه تبلیغاتی صدا و سیما هم همینطور و به ما مجال پاسخ هم نمی دهند. جریان حضرت علی و نماز خواندنش را به یاد دارید؟که وقتی امام به شهادت رسید عده ای گفتند مگر علی نماز میخواند؟ این بخاطر اطلاعات یکسویه است. ایشان اگر واقعیت ها را می دانست اینگونه سخن نمی گفت. اگر من به زعم شما در آنچه گفتید شریک جرم بوده ام، شما هم شریک جرم آقای رحیمی و فجایع کهریزک و کوی دانشگاه و سرکوب مردم در خیابانها و خون شهدای جنبش سبز هستید. همچون محسن روح الامینی و امیر جوادی فر و محمد کامرانی را که خودتان قبول کردید شهید شده اند. بنیاد شهید که آنها را به عنوان شهید پذیرفته است. حالا ما به سهراب اعرابی و ندا آقا سلطان و اشکان سهرابی و مسعود هاشم زاده و… . کار نداریم (موسوی داخل حرف شکوری می پرد): پس سعیده پور آقایی چی؟ (شکوری: ) سعیده پور آقایی سناریوی اطلاعات بود. شما من را متهم نکنید. اگر مرا می شناختید اینگونه بی پروا حرف نمی زدید. بروید کارنامه ی مجلس ها را نگاه کنید. مجلس ششم بهترین کارنامه را دارد. ولی مجالس هفتم و هشتم کارنامه شان افتضاح است. در کدام دادگاه جبهه ی مشارکت محاکمه شد؟ بدون محاکمه آن را منحل اعلام کرده اند! افتضاح روی افتضاح. بروید افتضاحات خودتان را جمع کنید. فعالیت های ما همیشه در دفاع از نظام بوده است. در مورد شعارها، به من نگوئید، من در وبلاگ خودم نوشته ام که شعار نه غزه، نه لبنان انحرافی بوده است.

موسوی:

‌‌‌‌‍- به هر دلیلی به رای ها اعتراض دارید چرا به قانون اساسی عمل نکردید؟

شورای نگهبان مسئول نظارت بر انتخابات است چه حق وتویی ؟

رهبری گفت بیایید اعتراض ها را مطرح کنید وقتی آتش در خیابان میزنید برخورد می شود . در ۱۸ تیر با اعتراض کنندگان برخورد نشد؟

دانشجوی منتقد :

سوال:چرا این همه به مردم دروغ میگویید؟ چقدر از سیاست های دولت در جهت منافع ملی بوده ؟ چرا در جهت تنش زدایی نبود ؟ چرا رئیس جمهور ادبیات بد دارد؟(مثل کاغذ پاره خواندن قطعنامه ها و خیلی چیزهای دیگر که من از گفتن آن شرم دارم) چرا ۱۴۵ کشور از ۱۹۲ کشور حاضر در سازمان ملل در زمان سخرانی احمدی نژاد سالن را ترک کردند؟این غیبت فراگیرترین غیبت در سازمان ملل بوده.

موسوی: خب، آقای هاشمی گفت آمریکایی ها مثل گاو …

این ها ادبیات انقلابی است .کاغذ پاره خواندن قطعنامه یعنی ما آنرا نپذیرفتیم. من هم می گویم قطعنامه ها کاغذ پاره ای بیش نیست.

خاتمی گفت تنش زدایی؛ او را محور شرارت معرفی کردند… ما۲ سوال منطقی در مورد ۱۱ سپتامبر و هولوکاست کردیم.

یک دانشجو: وقتی ادعایی دارید که نسبت به نه غزه نه لبنان انتقاد دارید چرا در مصاحبه BBC اعلام نکردید؟

شکوری: ما در صداوسیما تریبون نداریم اگر می داشتیم، دیگر با رسانه خارجی مصاحبه نمی کردیم. آقای کدیور در VOAانحرافی بودن شعار نه لبنان و نه غزه را اعلام کرد. ما ابایی نداریم که نظرات خود را بگوییم .

اگر کسی به ولایت فقیه در قانون اساسی التزام دارد باید به حقوق مردم نیز التزام داشته باشد .سخنان سردارمشفق الان منتشر شده.کسی هم نمی تواند رد کند.این سخنرانی بهترین سند برای این است که اتفاقات سال گذشته کودتا بوده است.این سخنرانی هم که نه تحت شکنجه بود و نه در سلول انفرادی.

۷ نفر از اعضای شورای نگهبان قبل از انتخابات از احمدی نژاد حمایت کردند، این شورا دیگر صلاحیت نظارت نداشته است.افرادی که توسط شورای نگهبان برای حکمیت تعیین شدند نیز قبلا از احمدی حمایت کرده بودند . ۳ نفر از آنها شب های قبل آمده بودند در تلویزیون و یک طرفه حرف زده بودند. کسانیکه در انتخابات شرکت داشتند به نتایج اعتراض داشتند.

یک دانشجو: جنگ ،صلح است! احمدی نژاد هم همین حرف های کتاب ۱۹۸۴ جرج اورل را می زند. او گفت جت بمب افکن عزت آفرین است و پیام صلح دارد.

آزادی، اسارت است!او گفت ایران آزادترین جای دنیاست پس اوین چرا اینقدر شلوغ است؟

نادانی، توانایی است! جسارت های احمدی نژاد توانایی محسوب می شود.

سوال من از شماست آقای شکوری راد.چه برنامه ای دارید برای آینده؟ اصلاح طلبان برای خروج از این وضعیت چه می خواهند بکنند؟

شکوری :بعد از انتخابات هر یک از آحاد مردم ایران موضع خود را مشخص کردند که برای جنبش اصلاحات , دست آورد و برای دولت نگرانی در پی داشت. جنبش سبز اساسش آگاهی است طرف مقابل در صدد سرکوب بود پس رهبری جنبش سبز به خود مردم واگذار شد و هیچ فردی رهبری جنبش را بر عهده نگرفت. این لازم نیست که ما بگوییم که چه برنامه ای داریم. مردم خود می دانند . مردم در صدد هستند که طرفهای مقابل را مجاب کنند که به خواسته های بر حقشان پاسخ مثبت بدهند . جنبش سبز در آینده به نتیجه خواهد رسید.

رعایت قانون و بسنده کردن هر کس به حقوق خود خواسته جنبش سبز است. اگر جنبش به پیروزی برسد به مخالفان هم تریبون داده میشود. حاکمان فعلی نیز اجازه فعالیت خواهند داشت. در درون جنبش سبز همه متفق القول هستند که این حرکت دیر یا زود به نتیجه می رسد .من فکر میکنم که بخش هایی از اصول گرایان به ما پیوسته اند جنبش هر روز بزرگتر میشود. ما احساس می کنیم روند، روندی مثبت است.

موسوی: ما هرچه نوشته بودیم مستند بود آقای احمدی نژاد در لبنان و دانشگاه کلمبیا چه کرد . کاندید مورد حمایت شکوری(میر حسین) در مصاحبه سال ۶۰ : ما آمادگی شرکت کردن در یک نبرد مسلحانه با اسرائیل را داریم و آماده ایم حضور مسلحانه در لبنان وفلسطین داشته باشیم .اما الان احمدی نژاد میگوید در مورد هولوکاست تحقیق صورت گیرد و حمله مسلحانه را رد میکند.

در کل حاکمان نظام تا کنون حرفی مثل حرف موسوی زده نشده است .

سوال یک دانشجو: سفر نیویرک چطور بود؟

موسوی:بعضی میگویند باید در تعاملاتمان تغییر دهیم احمدی نژاد هم همین کار را میکند امام هم میگفت باید از این مجامع به نفع خود استفاده کنیم .احمدی نژاد به بوش و اوباما گفت بیایید مذاکره کنیم .

به نظر من سفر موفقی بود.

سوال یک دانشجو: وقت حقوق بشر در ایران رعایت نمیشود چرا احمدی در نیویرک از حقوق بشر صحبت میکند ؟

موسوی: بحث حقوق بشر عمدتا بر سر “سکینه محمدی” بود احمدی نژاد لیستی را آورد و یک شهروندِ امریکا به نام النرا را که همین کار را کرده بود و اعدام شد را ارائه کرد.

سوال:آیا ادبیات احمدی نژاد توهین به مردم ایران نیست؟

موسوی: اصلا این طور نبوده و هیچ مطلب توهین آمیزی گفته نشده است.

سوال: پیش از پرسیدن سوالم من درخواستی از شکوری راد دارم .از این استدلال ها که بشر میفهمد و بشر میداند و ایرانی میداندو…استفاده نکنید و این گونه جواب من را ندهید. نوع استدلال، استدلال سبزها است ما درباره گذشته ی شما صحبتی نداریم. ما دست شما را می بوسیم که از جان و مال و ناموس این مردم دفاع کردید. ما در مورد حال و اکنون شما صحبت میکنیم ، شما گفتید که تمام زندگیتان را برای نظام گذاشتید. کدام نظام ؟نظامی که در ان ولی فقیه مطرح است ؟ بگویید به ولایت اعتقاد دارید یا نه ؟ تا وقتی که دروغ میگویید نمی شود مناظره کرد .نمیتوان با کسی که در این باره پنهان کاری میکند مناظره کرد.

آیا شما همه بند های قانون اساسی را قبول دارید؟ به طور شفاف بندهایی را که قبول ندارید را نام ببرید.

من با افتخار می گویم که ساندیس نظام را میخورم و نی آن را در چشم دشمن این نظام میکنم

مصوبات دوقلو چه بود ؟

آیا وساطت برای آزادی شما عادلانه بود.

شکوری: شما اگر وبلاگ مرا بخوانید پرسش شما را پاسخ داده ام. البته وبلاگ من فیلتر شده است . نمی دانم چرا مطالب ان باید فیلتر می شده اند؟.من ساکت نبوده ام و همیشه مواضع خود را گفته ام کسی که قانون اساسی را می پذیرد باید به آن ملتزم باشد. در زمان بازجوئی در زندان به من بارها گفته شد که قانون را کنار بگذار من در طول این مدت بازجویی زیر بار حرف غیر قانونی نرفتم. آنها می گفتند که ما فقط ولایت فقیه را قبول داریم بقیه به کنار. آقای شاهرودی گفته بود” باید کاری کنیم که فقه حاکم شود نه قانون ” . من بی گناه به زندان رفتم و وساطت برای آزادی من درست بود. وساطت برای برپایی عدالت پسندیده است. اما وساطت برای به ناحق زندانی کردن یک نفر نادرست است که البته من می دانم پای کدام واسطه در موضوع زندان رفتن من در میان بود. جرم من مصاحبه با بی بی سی بود.من با BBC مصاحبه می کنم چون صداوسیما سهم مارا نمی دهد .چرا این ۱۳ میلیون نفر که خودتان قبول دارید حق استفاده از صدا و سیما را ندارند؟ آایا این ۱۳ میلیون حتی نیم ساعت در روز حق استفاده از صدا سیما را ندارند؟ من خودم دیدم. در سایت رجانیوز دیدم. به دروغ نوشته بود من از آیت الله شبیری زنجانی خواسته ام که برای آزادی فرزند شهید بهشتی وساطت کنند و ایشون به من گفته اند بعضی ها باید در زندان بمانند. این مطلب دروغ محض است درست است من جمعه ی گذشته رفته بودم پیش آیت الله شبیری ولی من اصلا از این ایشان همچین سوال نکردم و ایشان هم همچین حرفی را نزدند و پسر شهید بهشتی اصلا در زندان نیست و ده ماه است آزاد شده است.

سوال: آیا آمریکا و ایران منافع مشترک ندارند؟

موسوی: منافع ملی یکی از مولفه های مهم حوزه سیاست خارجه ماست ولی منافع ما ناسیونالیستی نیست . ما هر جا اقدام میکنیم منافع ملی را در نظر میگیریم. غنی سازی هم جزء منافع ملی ماست. در بحث عراق رهبر نظام گفت چون موضع مشترک با امریکا داریم برویم و مذاکره کنیم. نه این که هرچه گفتند عمل کنیم .در مجلس ششم محدودیت تریبون وجود نداشت.شیرزاد گفت”جمهوری اسلامی ۱۹ سال دروغ گفته است”. بهزاد نبوی حرف بوش را زد . روزنامه صبح امروز می نوشت وقتی نفت داریم هسته ای را میخواهیم چه کار.

در مناظره های انتخاباتی هم تریبون به آنها داده شد. ما همه حرفمان این است که چرا قانون اجرا نشد. اگر در کشور قانون حکم فرماست چرا به رای مردم تمکین نمی کنید.

دانشجو خطاب به شکوری: آمریکا ظاهرش خوبه ولی باطن نداره. شکوری زیاد از لفظ “دروغه” استفاده کرد ولی مدرک نداد.

دانشجو خطاب به موسوی: آقای موسوی که نه شرقی نه غربی گفت، چرا وقتی یک نفر در آلمان کشته می شود این همه جار و جنجال می کنید؟ ولی وقتی در چین مسلمانان را به توپ بستند هیچی نگفتید؟ چرا از روسیه حمایت می کنید وقتی اس۳۰۰ ها را تحویل نمی دهد؟ فناوری هسته ای آیا بومی است؟

شکوری: من منکر دشمنی آمریکا و انگلیس با ما نیستم. آمریکا با اروپا هم به لحاظ فرهنگی مشکل دارد. آمریکا می خواهد فرهنگ خود را رواج دهد که این کار درستی نیست. ولی همانطور که جهان تغییر کرده و همین آقای موسوی گفتند که آمریکا عبرت گرفته، ما هم باید عبرت بگیریم. الآن هر که علیه آمریکا موضع بگیرد، در بین ملت ها محبوب می شود. (صدام، بن لادن، قذافی، فیدل کاسترو و…) طبیعی است وقتی احمدی نژاد علیه آمریکا صحبت می کند محبوبیت کسب می کند، در زمان خاتمی هم مردم او را دوست داشتند. در غزه در کنار عکس احمدی نژاد، عکس بن لادن و عکس صدام هم می گذارند. باید سیاست خارجی احمدی نژاد را با شعار حکمت، عزت، مصلحت بررسی کنیم. اگر رئیس جمهور ما به رؤسای جمهور امریکا نامه دهد و پاسخی دریافت نکند یا اینکه ۳ بار به یک کشور برود و رئیس آن کشور نیاید، عزت ما از بین نمی رود؟ اگر ما دم از عزت می زنیم باید در رفتارمان متجلی شود. عزت ما زمانی است که محبوبیت جهانی کسب کنیم. عزت ما زمانی است که برزیل و … که هم پیمانان ما هستند از ما حمایت کنند. نه اینکه رای ممتنع بدهند. اگر سیاست های خاتمی اجرا می شد الان به پیروزی می رسیدیم.

موسوی: زمان خاتمی که ما تعلیق شدیم! ولی در زمان احمدی نژاد ما از تعلیق در آمدیم. شما از طرفی می گویید تعامل ولی از آنطرف می گویید چرا نامه نوشته! نامه ی حضرت پیامبر راخسرو پرویز پاره کرد.

شکوری: ولی پیامبر دوباره نامه ننوشت.

0 نظرات :: شکوری راد: سخنان سردار مشفق بهترین سند برای کودتای سال گذشته است

آخرين اخبار ارس