بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0ffice.arasdotnet.tk يا http://bekhon.sabzonline.tk

گفتگو با خانواده های 6 زندانی سیاسی و مطبوعاتی

گفتگوي روزآنلاين با خانواده های 6 زندانی سیاسی و مطبوعاتی:
سرگردانی بین دادستانی و اوین، بیخبری از دختر عمادالدين باقی

ادامه راه سبز(ارس): خانواده های 6 زندانی سیاسی و مطبوعاتی در مصاحبه با "روز" نسبت به وضعیت این زندانیان ابراز نگرانی کردند. خانواده های فریبرز رئیس دانا، نازنین خسروانی، فاطمه عرب سرخی، بهاره هدایت و مهدیه گلرو به "روز" گفته اند در بی خبری مطلق قرار دارند و پی گیری های آنها از طریق مقامات قضایی و همچنین زندان اوین به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

همزمان خانواده عمادالدین باقی در مصاحبه با "روز" از بازداشت داماد کوچک این روزنامه نگار خبر داده اند؛به گفته خانواده باقی از لحظه بازداشت علی مقامی،از همسر وی، منیره باقی هم خبری در دست نیست .علی مقامی و عادل محمد حسینی از جوانان جبهه مشارکت دیروز بازداشت شدند.محمد حسینی براساس احضاریه کتبی که دریافت کرده بود روز گذشته به دادسرای اوین مراجعه و بازداشت شد اما فاطمه کمالی، همسر عمادالدین باقی به "روز" گفت که داماد او پس از دیدار با علیرضا طاهری بازداشت شده است.

علیرضا طاهری از اعضای جوانان حزب مشارکت است که 28 آذر برای پاره ای توضیحات به دادسرای اوین احضار و سپس بازداشت شده بود. او دیروز با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی آزاد شد.

خانم کمالی در خصوص بازداشت آقای مقامی به "روز" می گوید: ما واقعا هنوز نمیدانیم چرا علی را بازداشت کرده اند ایشان برای دیدار آقای طاهری که از دوستانشان هستند رفته بودند و بازداشت شده اند.

وی می افزاید: در واقع نه از علت بازداشت خبری داریم و نه می توانیم بفهمیم که این همه فشارها برای چیست؟ دختر من تازه ازدواج کرده و دو هفته از عروسی اش می گذشت که پدرش را بردند و اکنون یک ماه و خورده ای از عروسی اش می گذرد که همسرش را می برند.

به گفته وی، آقای مقامی هیچ نوع فعالیت سیاسی و مطبوعاتی نداشته است.

خانم کمالی که روز گذشته موفق به ملاقات با آقای باقی شده است درباره آخرین وضعیت این روزنامه نگار می گوید: آقای باقی در بند 350 اوین است و هیچ ارتباط تلفنی ندارد و دوشنبه ها به صورت کابینی با ایشان ملاقات میکنیم.

همسر آقای باقی در خصوص وضعیت جسمانی همسرش که هنگام بازداشت در حال درمان بوده می گوید: دیروز در ملاقات 15 الی 20 دقیقه ای کابینی که داشتیم مدام می نشست و بلند می شد مشخص بود که دیسک کمر به شدت آزارش می دهد.

فاطمه عرب سرخی در بند سپاه

دیروز همزمان با علیرضا طاهری، دو عضو دیگر جوانان جبهه مشارکت نیز آزاد شدند. هادی حیدری، کاریکاتوریست و مدیر هنری روزنامه اعتماد ملی و محمد شفیعی، عضو شورای شاخه جوانان مشارکت که 28 آذر به اتفاق علیرضا طاهری و فاطمه عرب سرخی بازداشت شده بودند با قرار وثیقه آزاد شدند اما فاطمه عرب سرخی همچنان در بازداشت به سر می برد.

مریم قدس، مادر خانم عرب سرخی به "روز" می گوید: با توجه به اینکه سه نفر دیگر آزاد شده اند و تنها فاطمه مانده، حدس ما تبدیل به یقین شد که فاطمه را برای فشار بر پدرش بازداشت کرده اند.

خانم قدس پیشتر به "روز" گفته بود که: "این مساله کاملا به قضیه شکایت همسرم از سردار مشفق ارتباط دارد. میخواهند با بازداشت فاطمه به او فشار بیاورند که شکایت خود را پس بگیرد. به بازجوی آقای عرب سرخی هم گفته ام که اگر فکر میکنید یک مشفق اینقدر ارزش دارد که از خانواده ای دو نفر را بازداشت کنید و اینقدر هزینه بپردازید بکنید اشکالی ندارد".

از مادر فاطمه عرب سرخی درباره آخرین وضعیت دخترش می پرسم، می گوید: فاطمه تماس تلفنی گرفته و هنوز در سلول انفرادی است و از شواهد بر می آید که دست سپاه است و در بند 2 الف بازجویی می شود.

او می افزاید: به ما که ملاقات نمی دهند؛ دیروز گفتند بچه فاطمه را بیاورید بدهید ما ببریم با مادرش ملاقات کند. من اجازه ندادم، نتوانستم بپذیرم یک بچه 2 ساله را بدهم دست چند مرد و ببرند داخل زندان.

خانم قدس درباره آخرین وضعیت آقای عرب سرخی نیز می گوید: متاسفانه تلفن که ندارند ملاقات حضوری هم نیست؛ دیروز به صورت کابینی ملاقات کردیم از بازداشت فاطمه خبر دارد و او نیز نظر مرا دارد که برای تحت فشار قرار دادن او، فاطمه را بازداشت کرده اند چون هیچ دلیل دیگری وجود ندارد.

فیض الله عرب سرخی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

بی خبری از فریبرز رئیس دانا

آزاده فرقانی، همسر فریبرز رئیس دانا در مصاحبه با "روز" اعلام کرد که پی گیری های خانواده و وکیل این اقتصاد دادن تاکنون بی نتیجه بوده و آنها حتی از محل نگهداری او نیز خبر ندارند.

آقای رئیس دانا، اقتصاددانی است که نیمه شب 28 آذر ماه در منزل شخصی اش بازداشت شد. همسر او می گوید: هیچ خبری نداریم و نمیدانیم کجا نگهداری می شود. تماس تلفنی گرفت و گفت حالش خوب است و از من خواست برایش لباس ببرم؛ وقتی پرسیدم کجا باید ببرم جوابی نداد و تنها گفت بیار، یعنی نمی توانست بگوید که کجا است و من نیز به زندان اوین رفتم و برای ایشان لباس بردم اما آنجا کسی از من لباس ها را نگرفت.

خانم فرقانی می افزاید: به دادگاه انقلاب و زندان اوین رفته ایم و آقای زرافشان، وکیل همسرم به دادستانی تهران هم مراجعه کرده اند اما هیچ جوابی نگرفته ایم.

دو روز پیش دادستان تهران در مصاحبه با خبرنگاران تایید کرده بود که بازداشت آقای رئیس دانا به دلیل مصاحبه با رسانه های بیگانه بوده. او در پاسخ به این سئوال که آیا آقای رئیس دانا به خاطر مصاحبه با رسانه های بیگانه و "اخلال در هدفمند کردن یارانه ها" بازداشت شده، گفته بود که دستگیری وی به دلیل مصاحبه اش با رسانه های بیگانه "تسریع" شد، "چون وقتی در آستانه اجرای طرح بزرگی هستیم حق نداریم در آن اخلال ایجاد کنیم".

از همسر آقای رئیس دانا در این زمینه می پرسم؛ می گوید: چنین جرمی در قانون جمهوری اسلامی هم وجود ندارد و مصاحبه با رسانه های بیگانه اصلا جرم نیست. آقای رئیس دانا یک اقتصاد دان است و درباره مسائل اقتصادی باید اظهار نظر کند. او منتقد بحث یارانه ها بود و صراحتا هم نظر خود را اعلام کرد. من نمیدانم نظر او به عنوان یک اقتصاد دان چه مشکلی می تواند برای امنیت کشور ایجاد کند.

خانم فرقانی می افزاید: ما صدها اقتصاد دان در ایران داریم، اگر همین یک نفر اظهار نظر کند مساله ای ایجاد می شود؟ امنیت کشور به هم می ریزد؟ کسانی که طرح یارانه ها را تایید کردند و یا در مقابل این طرح خانمان برانداز سکوت کردند آیا کار آنها درست است؟ یعنی همه باید یا سکوت کنند و یا موافقت؟

بی خبری از بهاره هدایت و مهدیه گلرو

بهاره هدایت و مهدیه گلرو، دو فعال دانشجویی هستند که در بند متادون زندان اوین به سر می برند و برخی گزارش ها از ممنوع الملاقات شدن واعتصاب غذای آن دو حکایت دارد.

وحید لعلی پور، همسر مهدیه گلرو در این زمینه به "روز" می گوید: هیچ خبری نداریم و در مورد اعتصاب غذا هم مطمئن نیستیم. صد در صد نمی توانیم بگوییم در اعتصاب غذا هستند یا نیستند چون نه ملاقاتی هست و نه تماس تلفنی.

آقای لعلی پور می افزاید: روز شنبه خواهر مهدیه به اتفاق امین احمدیان، همسر خانم هدایت برای پی گیری به دادستانی رفته بودند و آنجا گفته اند که پی گیری کرده اند و در اعتصاب غذا نیستند. اما ما چگونه می توانیم به این گفته ها اطمینان کنیم؟

مهدیه گلرو، فعال دانشجویی محروم از تحصیل، به دو سال حبس تعزیری محکوم شده و تاکنون به مرخصی نیامده است.

همسر مهدیه گلرو با اشاره به ممنوع الملاقات بودن همسرش می گوید: ما نمیدانیم این روند ادامه دارد یا اینکه فقط مربوط به هفته گذشته بوده. امروز به زندان خواهیم رفت تا ببینیم امکان ملاقات میدهند یا نه. برای ممنوع الملاقات شدن مهدیه و بهاره هم هیچ دلیلی به ما نگفته اند و تنها در حد حدس و گمان خود ما است که به خاطر پیام 16 آذر این دو نفر، آنها را ممنوع الملاقات کرده اند.در اصل مهدیه و بهاره هم همان صبح روز ملاقات فهمیده بودند که ممنوع الملاقات هستند و همان موقع گویا تصمیم گرفته اند که اعتصاب کنند و باز هم گویا هم بندی هایشان آنها را منصرف کرده اند. اینها همه شنیده های ما است و با اطمینان نمی توانیم از وضعیت مهدیه حرفی بزنیم.

آقای لعلی پور ابراز امیدواری میکند که همسرش در اعتصاب نباشد. او می گوید: هیچ کسی که هیچ جوابی نمی دهد اعتصاب کنند و به خودشان صدمه بزنند خدای نکرده بمیرند هم فرقی برای مسئولین نمیکند. الان یکسال است که مدام می گوییم مهدیه عفونت روده دارد اما کسی توجهی نمیکند برای همین از طرق مختلف سعی کرده ایم این پیام را به مهدیه و بهاره برسانیم که اعتصاب نکنند چون نتیجه ای ندارد و فقط نگرانی و جنگ اعصاب برای خانواده دارد و بس. امیدوارم پیام ما به بچه ها رسیده باشد و در اعتصاب نباشند.

امین احمدیان، همسر بهاره هدایت نیز به "روز" می گوید که از این فعال دانشجویی هیچ خبری نیست و خانواده او در بی خبری مطلق قرار دارند.

بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت از 9 دی ماه 88

بازداشت شده و تاکنون به مرخصی نیامده است. او به 9 سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده است.

آقای احمدیان، همسر بهاره هدایت به "روز" می گوید: روز شنبه به دادستانی رفتیم هیچ خبری ندادند. ابراز نگرانی کردم از وضعیت سلامتی و اعتصاب غذای بهاره، آنها گفتند نگران نباشید و حالشان خوب است. گفتم حداقل بگذارید زنگ بزند تا ما از نگرانی در بیاییم اما گفتند که امکانش نیست و هر موقع خودمان صلاح بدانیم زنگ میزنند. پرسیدم چرا ممنوع الملاقات است و تا کی به این شکل است که جواب دادند دلیلش را نمی توانیم بگوییم و مدت اش هم تا اطلاع ثانوی است.

همسر بهاره هدایت می گوید: شنیدیم که برخی از زندانیان در بهداری زندان بهاره را دیده اند و نمیدانیم به خاطر اعتصاب غذا، حال او بد شده و به بهداری برده اند یا قضیه بیماری دارد و... واقعا نگران وضعیت سلامتی بهاره هستیم و نمیدانیم چه باید بکنیم.

وب سایت کلمه از تفهیم دو اتهام جدید در روز گذشته به بهاره هدایت خبر داده؛ در این زمینه از همسر بهاره می پرسم.

آقای احمدیان می گوید: دیروز مجید توکلی را از زندان رجایی شهر به شعبه 4 دادسرای اوین برده و دو اتهام "تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت از طریق تبانی علیه نظام" را به او تفهیم کرده و به او گفته اند که با بهاره علیه امنیت نظام تبانی کرده. گویا از او خواسته اند نامه منتشر شده به مناسبت 16 آذر را به صورت کتبی تکذیب کند و مصاحبه تلویزیونی انجام دهد اما مجید نپذیرفته است وبرای مجید قرار 200 میلیون تومانی برای همین پرونده صادر کرده و به زندان برگردانده اند. اما از بهاره هیچ خبری نداریم؛ بهاره هم در این پرونده متهم شده است که با مجید تبانی کرده اما نمیدانیم بهاره را به دادگاه برده اند یا نه.

همسر بهاره هدایت در پایان می گوید که 8 ماه است هیچ گونه ملاقات حضوری با همسرش نداشته و ماههاست که ارتباط تلفنی هم ندارند و تنها راه ارتباطی بهاره با بیرون از زندان، ملاقات کابینی با خانواده اش بوده که اکنون آن را نیز ممنوع کرده اند.

نازنین خسروانی؛ ممنوع الملاقات

مادر نازنین خسروانی نیز به "روز" می گوید که همچنان هیچ خبری از وضعیت دخترش ندارد و در بی خبری مطلق به سر می برد.

نازنین خسروانی، روزنامه نگار، 12 آبان ماه بعد از تفتیش منزلش بازداشت شده و 6 روز پس از بازداشت، یک تماس تلفنی چند ثانیه ای با خانواده خود داشته است.

پس از آن هیچ خبری از این روزنامه نگار در دست نیست.

اعظم افشاریان، مادر این روزنامه نگار به "روز" می گوید: همچنان هیچ خبری نداریم. روز چهارشنبه به دادستانی رفتم هیچ جوابی ندادند. پنج شنبه به زندان اوین رفتم و تا آخر وقت نشستم گفتند ممنوع الملاقات است. یکشنبه باز به دادستانی رفتم گفتند برو و چهارشنبه بیا و هیچ پاسخی ندادند.

دادستان تهران روز یکشنبه اتهام نازنین خسروانی را "اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظا"م عنوان کرده و گفته است که پرونده او به زودی در دادگاه مطرح می شود.

از مادر نازنین در این زمینه می پرسم؛ می گوید: من این اتهامات را کاملا رد میکنم و همان طور که از همان روز اول بازداشت دخترم گفتم، بازداشت او سوتفاهم است. امیدوارم در دادگاه هم ثابت شود که سوتفاهم است. اتهاماتی که آقای دادستان نام برده برای دختر من بسیار سنگین است و من مطمئن ام که همه چیز در دادگاه روشن خواهد شد.

خانم افشاریان می افزاید: تا حالا می گفتند که بازجویی ها تمام نشده و برای همین نازنین تماس نمی گیرد و... ولی حرفهای آقای دادستان نشان میدهد که بازجویی های دخترم تمام شده و قاعدتا باید تماس بگیرد ومن همچنان منتظر تماس او هستم.

1 نظرات :: گفتگو با خانواده های 6 زندانی سیاسی و مطبوعاتی

  1. هشتم دی ماه سال هزار و سیصد و هشتاد و هشت ، حکم اعدام علی صارمی زندانی با سابقه زندان‌های ایران که بیست سال از سی سال حکومت جمهوری اسلامی را در زندان به سر برده بود به وی ابلاغ شد . هنوز دقایقی از ابلاغ این حکم نگذشته بود که او پیامی از زندان برای همه هموطن خود فرستاد. او در این پیام خون خود را رنگین تر از خون نداها و جوانان دیگر ندانسته و می‌نویسد:«پرواضح است كه حكم من هيچ مبناي قانوني نداشته وتنها ميخواهند با اعدام اينجانب مردم وجوانان اين ميهن رامرعوب ساخته و آنها را درپيگيري مطالباتشان به وحشت اندازند لذا دراين ايام حسيني مناسب مي بينم كه يكبارديگر اززبان سرورم آزادگان فرياد بر آرم كهگر آيين محمد واكنون ميهن ما جز با ريختن خون من وامثال من به سامان نمي رسد پس اي طنابهاي دار مرا دربگيريدخون من قطعا ازخون نداها وديگر جوانان كه روزانه برسنگفرش هاي خيابان مي ريزد رنگين تر نيست وجز برحقانيت , جسارت وافتخار ما نمي افزايد آن هم درماه محرم وبه دست شقي ترين آدمها.»

آخرين اخبار ارس