بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0ffice.arasdotnet.tk يا http://bekhon.sabzonline.tk

سبزها نباید در دام خشونت‌طلبی حکومت بیفتند

سخنرانی دکتر اردشیر امیر‌ارجمند در دانشگاه «یو.سی.ال» لندن:
جنبش سبز، مسالمت‌آمیز و دنبال صلح اجتماعی است

. ادامه راه سبز(ارس): جنبش سبز خشونت آمیز نیست، ما طالب صلح اجتماعی هستیم و مبارزه ما نیز مبارزه ای مسالمت آمیز خواهد بود. خشونت طلبیِ حکومت، نباید و نمی تواند جنبش و حامیان آن را تحریک کند تا از روش و راهکارِ غیرخشونت آمیز دست بردارند. اظهارات تحریک آمیز برخی مقامات حکومتی مبنی بر اینکه "جنبش سبزی ها جرات ماندن و خون و هزینه دادن نداشتند" نیز، نوعی ترغیبِ به کارگیری خشونت توسط آنان است، که باید مراقب بود در دام آنها نیفتاد و اسیر گفتمان آنها نشد.
در آستانه ۱۶ آذر و روز دانشجو، به همت جمعی از فعالان دانشجویی ایرانی مقیم لندن، جلسه سخنرانی و پرسش پاسخی پیرامون ماهیت، اهداف و مطالبات جنبش سبز و همچنین راهکارها و موانع پیشِ روی آن، با شرکت اردشیر امیرارجمند، مشاور میرحسین موسوی، در لندن برگزار شد.

در این نشست که روز جمعه ۱٢ آذر ماه (سوم دسامبر) در دانشگاه «یو.سی.ال» برگزار شد، ابتدا دکتر امیر ارجمند در مروری کوتاه بر ویژگی های جنبش سبز و تعریف ماهوی و اولویت های امروزی آن، هویت جنبش را مورد بحث قرار داده و در تعریف این هویت نیز، به بیانیۀ شماره ۱٨ میرحسین موسوی اشاره کرد.

وی در همین راستا، جنبش سبز را “جنبشی ملی”، “در امتداد جنبش مشروطیت” و همچنین “ضد استبدادی” توصیف کرد.

این استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتیِ تهران، در ادامه سخنان خود جنبش سبز را جنبشی “غیر خشونت آمیز”، “مدارا گرا” و همچنین “آگاهی بخش” ذکر کرد و توجه به “عدالت اجتماعی” را نیز، از اولویت های مهم آن خواند.

مشاور حقوقی میرحسین موسوی، دیگر ویژگی جنبش سبز را “تکثرگرایی” آن دانست و تصریح کرد “این جنبش علاوه بر اینکه چهره هایی شاخص را در رهبری خود دارد، اما جنبشی است با رهبری غیر متمرکز و تکثرگرا.”

امیر ارجمند در ادامه سخنان خود، به شرح مولفه های جنبش سبز پرداخت و در توضیح “حق بنیاد” بودن این جنبش اجتماعی گفت: “جنبش سبز نگرشی متفاوت به امر سیاست دارد و در این روند، از تکلیف سخن گفته نمی شود، بلکه آنچه که در جنبش سبز در وهلۀ اول مورد بیان و تاکید واقع می شود، حقوق بنیادین شهروندان است و این حقوق نیز، در جهان امروز فارغ از جنسیت، مذهب و جایگاه اجتماعی تعریف شده و از واضحاتی می باشد که عدول از آن امکان پذیر نخواهد بود.”

صاحب کرسی حقوق بشر سازمان جهانی یونسکو در ایران، در ادامۀ شرحی بر اهمیت حقوق بنیادین در جنبش سبز، به بیانیۀ حقوق بشر میرحسین موسوی اشاره کرد و حقوق بشرِ مدنظر وی را نیز، “همان حقوق بشر در معنای شناخته شدۀ امروز بین المللی، که منشا و مشروعیتِ قدرت سیاسی را از آنِ ملت می داند”، ذکر کرد.

مشاور حقوقی موسوی، در شرح یکی دیگر از مولفه های جنبش سبز، به موضوع “تنوع و تکثرگرایی” جنبش اشاره کرد و آن را “در بطن جنبش” و “نه یک شعار جذب افراد”، بلکه “یک عهد واقعی برای رهبران جنبش” توصیف کرد و گفت: “رهبران جنبش بر این تکثرگرایی باور جدی داشته و معتقدند که هیچ کس نمی تواند ادعای انحصار تمام جنبش را داشته باشد. لذا آنچه امروز و دیروز بر دیگران ایراد می گرفتیم و می گیریم، خودمان به عنوان اعضای جنبش، آن را تکرار نکنیم.”

امیرارجمند در ادامه سخنان خود، به “آنچه امروز در ایران اتفاق افتاده و از آن به عنوان فتنه یاد می کنند”، اشاره کرد و گفت: “حاکمان و کسانی که فکر می کنند می توانند با زور سرنیزه تمام امور را تدبیر و کنترل کنند، و آنهایی که معتقدند با تاکید و ترویج گفتمان خشونت، می توانند جنبش سبز را به سکوت بکشانند، آنها کسانی هستند که وجود مخالف را نمی پذیرند و به رسمیت نمی شناسند، و وجود و حضور هر مخالفی، برای آنها فتنه می باشد. در صورتی که عدم شناسایی و پذیرش مخالف و ندای مخالف، فتنه می باشد، نه حضور مخالف. پس اگر فتنه گری وجود داشته باشد، آنها کسانی هستند که چهره شان از قبل برای همگان معرفی و مشخص شده است. ”

وی مجددا به مولفۀ “پرهیز از انحصار گرایی” در جنبش سبز اشاره و خاطرنشان کرد: “جنبش سبز نه در داخل خود و نه در خارج از خود، نباید و نمی تواند انحصارگرایی کند. و آنچه قابل ذکر و مهم است، اینکه در درون جنبش سبز، یک طرز تفکر خاص نمی تواند بر تفکرات دیگر هژمونی و برتری داشته باشد . و در نگاه به تفکرات و افراد خارج از جنبش نیز، نمی توان و نباید آنها را به رسمیت نشناخت. بنابراین نمی توانیم مخالفان خارج از جنبش سبز را، دشمن خود دانسته و جنبش را در پیکار با آنها قلمداد کنیم و منکوبشان کرده و وادارشان به سکوت کنیم.”

امیرارجمند در شرح مولفۀ “غیر خشونت آمیز” بودن جنبش سبز، با تاکید بر اینکه “ما طالب صلح اجتماعی هستیم” و “مبارزه ما نیز مبارزه ای مسالمت آمیز خواهد بود”، خاطرنشان کرد: “جنبش سبز نمی تواند مداراگر نباشد و در صلح اجتماعیِ مورد نظرِ ما نیز، تمام نیروها با وزن خودشان در جنبش حضور دارند و به همان اندازه در روند سیاسی شریک خواهند بود.”

این استاد دانشگاه در ادامۀ تاکید خود بر “غیر خشونت آمیز” بودن جنبش سبز، متذکر این نکته شد که بنا به طبیعت و باور جنبش سبز، “خشونت طلبیِ” حکومت، نباید و نمی تواند جنبش و حامیان آن را تحریک کند تا از روش و راهکارِ غیرخشونت آمیز دست بردارند.

وی افزود: اظهارات تحریک آمیز برخی مقامات حکومتی مبنی بر اینکه “جنبش سبزی ها جرات ماندن و خون و هزینه دادن نداشتند” نیز، نوعی ترغیبِ به کارگیری خشونت توسط آنان است، که باید مراقب بود در دام آنها نیفتاد و اسیر گفتمان آنها نشد.

منبع: جرس

0 نظرات :: سبزها نباید در دام خشونت‌طلبی حکومت بیفتند

آخرين اخبار ارس