بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0ffice.arasdotnet.tk يا http://bekhon.sabzonline.tk

پرواز ناگهانی قیمت‌ها و انکار واقعیت مهیب تورم

پرواز ناگهانی قیمت‌ها و انکار واقعیت مهیب تورم:
افزایش ۳ تا ۴۰ برابری قیمت‌ها، با شیب ملایم و قابل تحمل!

ادامه راه سبز(ارس): شب گذشته، سخنان احمدی نژاد در سیمای جمهوری اسلامی شنیدنی بود؛ به خصوص آنجا که از تغییر قیمت‌ها با شیب ملایم و قابل تحمل برای مردم صحبت می‌کرد و سعی داشت تاکید کند که قیمت‌ها نه آزاد شده و نه واقعی.

اما نیم نگاهی به اتفاقی که در زمینه تغییر قیمت‌ها افتاده، این شیب ملایم را بیشتر عمودی و روند تغییر قیمت‌ها را دارای افزایش چند صد درصدی نشان می‌دهد. افزایشی که طبق وعده‌های بی‌حاصل قبلی، قرار بود تدریجی باشد، در طول پنج سال اتفاق بیفتد و فشار زیادی به اقشار ضعیف وارد نکند.

غیر از بنزین که با ارائه‌ی سه نرخی و دامنه‌ی تفاوت قیمتی از ۱۰۰ تا ۸۰۰ تومان، به همراه پنجاه لیتر جدا از این سهمیه‌ها و ناشی از لطف دولت، میزان واقعی تغییر قیمت آن پنهان نگه داشته شده، در مورد بقیه اقلام می‌توان تغییرات را با اعداد ملموس‌تری اندازه‌گیری کرد. هرچند در خصوص بنزین نیز به طور نسبی، می‌توان به طور متوسط، از افزایش بیش سه برابری صحبت کرد.

در مورد قیمت گازوئیل، شیب ملایم مورد ادعای احمدی نژاد بیش از هر کالای دیگری خود را نشان می‌دهد! چرا که قیمت هر لیتر گازوئیل از شانزده تومان یکباره به ۱۵۰ تومان سهمیه‌ای و ۳۵۰ تومان آزاد رسیده است؛ یعنی حتی برای گازوئیل سهمیه‌ای هم شاهد افزایشی بیش از ۹ برابری هستیم.

در مورد برق خانگی، قیمت هر کیلووات ساعت از ۷۵ ریال به ۲۲۰ ریال زسیده که حدودا افزایش ۳ برابری را نشان می‌دهد. در عین حال تاکیده شده که قیمت برق تجاری و اداری با شیب تندتری افزایش یافته است. قیمت گاز خانگی هم شاهد افزایش حدودا ۴ برابری بوده و قیمت گاز مصرفی خودروها نیز حدود ۱۰ برابر افزایش داشته است.

قیمت آب هم، با آنکه گفته می‌شد در مرحله‌ی اول هدفمند شدن قرار نیست افزایش یابد، به نوشته‌ی خبرگزاری فارس به ۲۵۰ تومان برای استفاده‌ی خانگی و ۴۰۰ تومان برای استفاده‌ی صنعتی افزایش یافته است.

جالب‌تر از همه اینها، قیمت آرد است که تاکنون به صورت یارانه‌ای و با قیمت ۷۵ ریال در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گرفت، اما قیمت جدید آن ۲۸۰ تا ۳۰۰ تومان تعیین شده است که به معنای افزایش چهل برابری قیمت آن است.

با این حال، دولت به نانوایان هشدار داده که فعلا حق افزایش قیمت را ندارند و در صورت گران شدن نان، با آنها برخورد می‌شود! احمدی نژاد هم در مصاحبه تلویزیونی دیشب خود از اهدای چهار هزار تومان یارانه‌ی نقدی اضافی به مردم بابت افزایش قیمت نان خبر داده بود؛ چهار هزار تومانی که اگر تقسیم بر چهل (نسبت افزایش قیمت آرد) شود، می‌توان آن را به معنای تحویل یک نان صد تومانی به هر ایرانی دانست!

و جالب‌تر از اینها، پیش‌بینی احمدی نژاد از نرخ تورم است که در مصاحبه دیشب گفت:‌ پیش‌بینی ما این است که افزایش و جهشی که در این دهک اتفاق می‌افتد حدود ۱۰ درصد است و ۱۳ درصد به هزینه‌های فعلی آن‌ها اضافه می‌شود. بنابراین ۱۵۰ هزار تومان از پول واریزی دولت برای خرج‌های دیگر آن‌ها باقی می‌ماند. هر چه به دهک‌های بالاتر می‌رویم این فاصله کم‌تر می‌شود و با محاسبات ما تا دهک ششم وضعیت مثبت است.

اما در کنار این شیب نسبتا! ملایم افزایش قیمت‌ها، دولت تدابیر شدید پلیسی را برای کنترل بازار به کار گرفته و علاوه بر حضور گسترده نیروهای انتظامی در معابر، میادین و پمپ بنزین‌ها، پلیس اعلام کرده که از امروز مرحله جدیدی از طرح موسوم به ارتقای امنیت اجتماعی از امروز آغاز خواهد شد.

ده هزار بازرس نیز از امروز از سوی وزارت بازرگانی ماموریت گرفته‌اند تا بازار را تحت کنترل بگیرند. پیش از این هم گفته شده بود که از نیروهای بسیج ادارات برای این منظور استفاده خواهد شد.

علیرضا شجاعی سخنگوی وزارت بازرگانی نیز از “رصد لحظه‌ای قیمت‌ها” سخن گفته و وعده داده است که در روزهای آینده، بازار بدون هیچ تنشی به کار خود ادامه دهد.

همزمان، مدیرعامل مترو نیز به افزایش نیافتن قیمت بلیت مترو اشاره کرده و نیز از وعده دولت برای ارائه یارانه‌ی مترو خبر داده است؛ وعده‌ای که به گفته‌ی شهردار تهران، یک سال است که عملی نشده است.

خبرآنلاین هم در گزارشی از آماده‌باش پلیس خبر داده و نیز از قول برخی رانندگان شخصی، نوشته است که مسافرکشی با بنزین ۷۰۰ تومانی نمی‌صرفد و به همین دلیل کرایه‌ها باید گران شوند.

مدیر عامل اتحادیه سواری کرایه بین‌شهری نیز از افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه‌ اتوبوس‌های ویژه و خودروهای سواری بین‌شهری، افزایش ۱۵ درصدی در بخش بار، افزایش ۱۲۵ درصدی در بخش مسافربری و افزایش حداقل ۱۰ درصدی کرایه‌ی خودروهای سواری داخل شهری خبر داد. وی همچنین تاکید کرد که مجوز افزایش ۲۰ درصدی کرایه سواری‌های بین شهری هم صادر شده است.

این در حالی است که مسئولان دولتی به صراحت گفته‌اند به رغم افزایش قیمت بنزین و دیگر اقلام سوختی، کرایه‌های حمل و نقل درون شهری و بین شهری نباید افزایش یابند؛ درست مانند قیمت بلیت هواپیما که با وجود افزایش قیمت سوخت هواپیما از امروز به لیتری ۴۰۰ تومان برای پروازهای داخلی و ۷۰۰ تومان برای پروازهای خارجی، قیمت بلیت نباید تغییر یابد!

خبرگزاری مهر نیز به کاهش محسوس حجم خرید مردم در میادین میوه و تره‌بار اشاره کرده و خبر داده که قیمت‌های این میادین به دلیل حضور ماموران و بازرسان، هنوز تغییر نکرده است. این در حالی است که خودروهای حمل میوه‌جات از امروز باید گازوئیل را با قیمت سهمیه‌ای ۹ برابری بخرند.

به عقیده کارشناسان، افزایش قیمت اقلام سوختی، برق و … همانند تاثیری که بنزین و گازوئیل از طریق افزایش هزینه‌های حمل و نقل بر کالاهای دیگر خواهند گذاشت، لاجرم بر سطح عمومی قیمت‌ها تاثیر دارند و از این رو در روزهای آتی باید منتظر تکان خوردن قیمت‌ها در خصوص کالاهایی که به طور غیرمستقیم با این اقلام هدفمند شده در ارتباط هستند، باشیم.
كلمه

3 نظرات :: پرواز ناگهانی قیمت‌ها و انکار واقعیت مهیب تورم

  1. «اعتراف پلیس به حضور غیرعادی در سطح شهر تهران، به بهانه‌ی مبارزه با سرقت!»

    رییس پلیس پیشگیری تهران‌ بزرگ، ضمن تایید خبر حضور ماموران نیروی انتظامی در همه مناطق شهری، بهانه‌ی آن را اجرای طرح مبارزه با سرقت از صبح امروز اعلام کرد.

    به گزارش ایلنا، سرهنگ محسن خانچرلی، توضیح بیشتری در مورد جزییات این طرح ارائه نکرد ولی ادعا کرد: این طرح در راستای طرح ارتقای امنیت اجتماعی برگزار می‌شود.

    وی توضیح نداد که چرا تا دیروز خبری از این طرح نبود، حال آنکه نیروی انتظامی در طرح های قبلی با تبلیغات گسترده و سروصدای بسیار عمل کرده بود. همچنین مشخص نیست که چگونه با حضور گسترده پلیس در معابر قرار است با سارقان برخورد شود.

    ایلنا همچنین گزارش داده که از صبح امروز، ماموران گشت‌های انتظامی، در ‌میادین اصلی شهر و مناطق پرتردد تهران مستقر شده‌اند.

  2. «نرخ افزایش کرایه؛ اتوبوس‌های مسافربری ۱۲۵ درصد ، سواری‌های بین شهری ۲۰ درصد!»

    مدیر عامل اتحادیه سواری کرایه بین‌شهری گفت: مطابق مجوزهای صادره از سوی دولت نرخ کرایه‌ اتوبوس‌های ویژه و خودروهای سواری بین‌شهری ۲۰ درصد، بخش بار ۱۵ درصد، بخش مسافربری ۱۲۵ درصد و خودروهای سواری داخل شهری پیرو شایعات ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

    حاج‌رحمت محمدعلی در خصوص تدابیر پیش‌بینی شده برای کنترل نوسانات احتمالی نرخ کرایه‌های وسائط نقلیه، اظهار داشت: خوشبختانه به رغم اجرایی شدن قانون هدفمندسازی از صبح روز جاری همه چیز عادی و به روال معمول در حال جریان است و اتفاق نامتعارفی مربوط به نرخ کرایه‌های وسائط نقلیه را شاهد نیستیم.

    وی ادامه داد: سهمیه سوخت خودروهای سواری بین‌شهری تا کنون ۷۵۰ لیتر با نرخ ۱۰۰ تومان بود که از امشب مطابق سهمیه‌‌بندی جدید قرار است سهمیه سوخت ۷۵۰ لیتری خودروهای سواری بین‌شهری به ۴۰۰ تومان در سهمیه دی‌ماه افزایش یابد ضمن آنکه ۴۰۰ لیتر هم بنزین تشویقی به نرخ ۱۰۰ تومان به این دست خودروها تعلق یافته است.

    وی با اشاره به اینکه مجوز افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه‌های بین شهری برای سواری‌ها صادره شده است، افزود: مطابق سیاست اتحادیه مقرر شده است تا روزی که خودروها از سهمیه ۴۰۰ لیتر به بهای ۱۰۰ تومان برخوردار هستند نرخ کرایه‌ها تغییر پیدا نکند اما با اتمام سهمیه‌ بنزین ۱۰۰ تومانی براساس برنامه‌ریزیهای از پیش صورت گرفته در بخش سواری نرخ کرایه خودروها در بخش سواری ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

    مدیر عامل اتحادیه سواری کرایه بین‌شهری در خصوص تغییر کرایه اتوبوس‌های بین‌شهری، گفت: سقف افزایش نرخ کرایه اتوبوس‌های بین‌شهری مطابق مصوبات صورت گرفته ۲۰ درصد اعلام شده است مشروط بر اینکه تا ۱۰ روز از گازوئیل ۱۵ تومانی مصوب قبل استفاده ‌کنند و پس از این مدت نرخ گازوئیل آنها تا ۱۵۰ تومان افزایش می‌یابد که مجاز به افزایش نرخ کرایه‌ها تا ۲۰ درصد هستند.

    وی در پاسخ به این سؤال که تا چه زمانی نرخ‌های مصوب ثابت خواهند ماند، تصریح کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته در بخش بار ۱۵ درصد، در بخش مسافربری عادی که از سال ۸۱ هیچ تغییر نداشت ۱۲۵ درصد، سواری کرایه و اتوبوس‌های ویژه که همیشه نرخ کرایه آنها توافقی تعیین می‌شد مجاز به افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌ها شده‌اند.

    وی در خصوص افزایش کرایه خودروهای داخل شهری، خاطرنشان کرد: مطابق آخرین اطلاعات و اخبار واصله تا کنون هیچ مجوزی مبنی بر افزایش کرایه خودروهای داخل شهری صادر نشده است هر چند شایعاتی مبنی بر افزایش ۱۰درصدی نرخ کرایه خودروهای داخل شهری مطرح است.

    محمدعلی با اشاره به اینکه تمامی خودروهای سواری تحت پوشش شرکت‌های تعاونی مسافربری فعالیت می‌کنند، تأکید کرد: هر گونه تخطی و عدول از حدود قانونی تعیین شده برای رانندگان متوجه شرکت‌های متولی و قابل پیگیری از طریق مراجع قانونی اعم از سازمان حمل و نقل با شماره تماس ۱۸۸۸و ۳۰۰۰۰۲۰ و تغزیرات است.

    وی گفت: انتظار بخش خودرویی کشور از مسئولان بالادست و تصمیم‌گیر کشوری، کنترل و نظارت بر بازار قطعات جانبی خودروها و لوازم یدکی وسائط نقلیه است تا رانندگان در تأمین ملزومات خود با مشکل مواجه نشوند.

    وی تصریح کرد: البته دولت طی تمهیدات پیشگیرانه حجم عظیمی از قطعات جانبی خودرو و لوازم یدکی وسائط نقلیه را در انبارهای ذخیره‌سازی کرده است که در زمان بروز بحران‌های احتمالی از این ظرفیت‌ها برای کنترل بازار استفاده خواهد کرد.

  3. تشکیل صف‌های طولانی مقابل دستگاههای خودپرداز بانک‌ها!!!

    خبرگزاری مهر از تشکیل صف‌های طولانی جلوی دستگاههای خودپرداز بانک‌ها برای دریافت یارانه‌های نقدی خبر داد و نوشت: در پی اعلام خبر مربوط به امکان برداشت یارانه های نقدی توسط افراد از حسابها و رفع مسدودیت حسابهای یارانه های نقدی، بانکها با مراجعات زیاد مردم برای برداشت مبالغ یارانه های نقدی مواجه شدند.

    بنا به این گزارش، امروز مردم برای برداشت مبالغ یارانه های نقدی از حسابهای خود در جلوی برخی دستگاه‌های خودپرداز صف کشیده اند. برخی از شعب بانکها نیز به دلیل شلوغی ناشی از مراجعات از مردم درخواست می کردند که در خارج از شعبه نوبت را رعایت کنند.

    در عین حال، برخی از افراد نیز به دلیل نداشتن کارتهای بانکی و عدم توانایی در برداشت از دستگاه‌های خودپرداز به شعب بانکها مراجعه کرده و خواستار دریافت یارانه های نقدی خود شدند، اما با این وجود تاکنون مشکلی در تامین نقدینگی توسط بانکها به وجود نیامده است.

آخرين اخبار ارس