بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0ffice.arasdotnet.tk يا http://bekhon.sabzonline.tk

قیمت‌های هدفمندی از قیمت‌های جهانی بیشتر است!

قیمت‌های هدفمندی از قیمت‌های جهانی بیشتر است!
ادامه راه سبز(ارس): بالاخره یارانه‌ها وارد فاز هدفمندی شدند و با اعلام احمدی‌نژاد آزادسازی و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی؛ آب و نان از یکشنبه ۲۸ آذر آغاز شد؛ هرچند بارها گفته شده بود یارانه کالاهای اساسی (آب و نان) فعلا هدفمند نمی‌شود.

اين در حالي است كه با حذف یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی و بسیاری از کالاها از قیمتها جهانی بالاتر رفت، در حالی‌که سطح درآمدها و حقوق مردم کمتر از یک چهارم درآمدهای جهانی است.
با قیمت‌های جدید و واریز ۴۴۵۰۰ تومان برای هر نفر در هر ماه تا پایان سال ۹۰ حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد نصیب دولت می‌شود درحالی‌که بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود در سال اول ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت از این امر باشد اما ظاهرا دولت عجله داشت و راه ۳ ساله را یک‌ساله قصد رفتن دارد.

به گزارش آفتاب، در حال حاضر استراتژى دولت این است که فقط روى هدفمند کردن یارانه‌ها متمرکز شود نه بر روى یک استراتژى جامع اقتصادى – اجتماعى به نام آزادسازى اقتصادى و چون آن استراتژى اجرا نمى‌شود ممکن است حتى تا مدتى تولیدات داخلى در برابر واردات بدون سپر و بدون محافظ باشند. اگر ما استراتژى آزادسازى اقتصادى را در قالب یک منظومه کلان اجرا مى‌کردیم معنایش این بود که هم‌زمان با آزادسازى قیمت‌ها و حامل‌های انرژی، باید سود بانکی؛ نظام تعرفه‌ای و دستمزدها آزاد می‌شد ضمنا قانون کار و قانون مالیات‌ها اصلاح مى‌شد و فضاى عمومى کسب‌و‌کار نیز مى‌بایست آزاد یا و مساعد مى‌شد که در این حالت کلى نیز مى‌توانستیم قدرت رقابت خود را با خارج حفظ ‌کنیم.

قیمت‌های داخلی انرژی و کالاها گران‌تر از قیمت‌های خارجی شد

با حذف یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی و بسیاری از کالاها از قیمتها جهانی بالاتر رفت، در حالی‌که سطح درآمدها و حقوق مردم کمتر از یک چهارم درآمدهای جهانی است.

به چند نمونه از مقایسه قیمت‌های داخلی و جهانی توجه کنید:

خودرو: قیمت خودرو در داخل کشور در خودورهای تجاری حداقل ۵۰ درصد ودر خودروهای سواری حداقل ۱۳۰ درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی‌ است در حالی‌که کیفیت‌شان بسیار پایین‌تر و مصرف انرژی و قطعات یدکی‌شان چند برابر بیشتر است.

بنزین: آمار اکتسابی از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حاکی است، قیمت فوب خلیج فارس بنزین در آذر ماه ۸۹ تقریبا ۵۷۵ تومان در هر لیتر بوده است بر این اساس با توجه به قیمت‌گذاری حداقل ۴۰۰ تومانی بنزین برای هر لیتر پس از شروع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و قیمت ۷۰۰ تومانی بنزین آزاد غیرسهمیه‌ای قیمت بنزین در ایران از قیمت‌های جهانی بالاتر خواهد رفت.

نفت گاز: قیمت هر لیتر نفت‌گاز فوب خلیج‌فارس در زمان یاد شده ۶۱۲ تومان بوده است. قیمت این حامل تاثیرگذار در قیمت تمام شده کالا و خدمات پس از اجرای قانون لااقل ۱۵۰ تومان تعیین شده ودر عین حال قیمت ۳۵۰ تومانی نفت‌گاز غیر سهمیه‌ای نیز ۵۵ درصد قیمت فوب فعلی خلیج فارس است.

نفت کوره: قیمت نفت کوره با اجرای قانون هدفمند کرد یارانه‌ها، ۲۰۰ تومان در هر لیتر تعیین شده است. قیمت فوب خلیج فارس این حامل در آذر ماه ۴۷۰ تومان در هر لیتر بوده است.

گاز: قیمت گاز خانگی به ۳۰ تا ۳۵۰ تومان درهرمتر مکعب افزایش یافته در حالی‌که قیمت‌های جهانی حدود ۱۵۰ تومان است.

برق: قیمت هر کیلووات ساعت برق به ۲۷ تا ۲۱۰ تومان افزایش یافته اما قیمت‌های جهانی حدود ۴۰ تا ۱۰۰ تومان است.

مس: قیمت جهانی مس ۹۳۰۰ دلار در هر تن است در حالی‌که قیمت داخلی ۹۸۵۰ تومان(۹۶۵۰ دلار در هر تن) به مصرف کنندگان عرضه می‌شود.

فولاد: قیمتهای جهانی بیلت و شمش فولادی ۵۳۰ دلار درهر تن است اما قیمت‌های داخلی در شرکت‌های مختلف از ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار درهر تن عرضه می‌شود.

آلومینیوم: در حالی‌که قیمت جهانی هر تن آلومینیوم ۲۳۰۰ دلار است قیمت‌های داخلی با وجود اینکه صادر کننده هستیم حدود ۲۶۰۰ دلار در هر تن است.

پتروشیمی: بیش از نیمی از محصوات پتروشیمی در داخل ۵ تا ۲۰ درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی فرخته می‌شوند در حالی‌که ماصادر کننده عمده این محصولات هستیم.

تاثیر حذف یارانه‌ها بر صنعت حمل‌ونقل

بیشترین تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر صنعت حل و نقل است؛ به‌طوری که ۲۴۸ هزار کامیون و اتوبوس و… که حمل و نقل بار و مسافر را انجام می‌دهند میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷۰ لیتر گازوئل مصرف می‌کنند درحالی‌که در دنیا حدود ۳۸ لیتر برای ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌شود.

در هر حال با ۹ تا ۲۱ برابر شدن قیمت گازوئیل (میانگین ۱۵ برابر)صنعت حمل‌ونقل دچار مشکل می‌شود. هر اتوبوس مسافری خارج‌شهری یا بین‌شهری با قیمت ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان روزانه حداقل ۱۶ ساعت کار می‌کند و میانگین ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارد و بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر سفر می‌کند یعنی حداقل ۸۵۰ تا ۱۱۰۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند که هزینه آن با نرخ ۱۶۵ ریال روزانه برای هر اتوبوس ۱۴ تا ۱۸ هزار تومان(میانگین ۱۶ هزار تومان) بود و پس از هدفمندی و با رقم فعلی گازوئیل ۱۵۰ و ۳۵۰ تومانی اگر مثل سابق مشتری و مسافر داشته باشد هزینه گازوئیل حداقل ۱۵۰ و حداکثر ۳۵۰ هزارتومان(میانگین ۲۲۵ هزار تومان ) خواهد شد یعنی هزینه‌های سوخت حدود ۲۱۰ هزار تومان افزایش داشته که با احتساب افزایش هزینه‌های انسانی؛ قطعات یدکی و کاهش مسافر به ۲۵۰ هزار تومان خواهد رسید در حالی‌که با افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌ها فقط ۸۰ هزار تومان افزایش درآمد خواهد داشت یعنی مجموع هزینه‌هایش روزانه حداقل ۱۷۰ هزار تومان بالا خواهد رفت.

افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل بار

در حالی‌که بر اساس محاسبات بالا هزینه‌های روزانه از قبیل سوخت؛ قطعات و انسانی هر کامیون حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته اما درآمد و کرایه بارفقط ۱۵ درصد افزایش یافته و از ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در روز به ۲۳۰ تا ۵۷۵ هزار تومان بالا رفته یعنی به‌طور خالص بین ۱۸۰ تا ۲۸۰ هزار تومان به هزینه‌های روزانه کامیون‌ها و کشنده‌ها افزوده شده که باعث افزایش اضافه بر ۱۰ درصدی کرایه بار و تورم اضافه‌تر خواهد شد.

وعده داده شد که کامیون‌های مصرف‌بالا را نوسازی می‌کنیم اما با تکنولوزی کدام کشور و چه نوع کامیونی؟ کامیون‌های کشنده با کیفیت ولوو سوئدی(سایپا دیزل)؛ بنز آلمانی (توقف تولید در ایران خودرو دیزل به دلیل تحریم) ایویکو ایتالیایی(زامیاد)؛ بی ام سی ترکیه‌ای در کویرخودرویزد؛ رنو وارداتی از فرانسه و…یا در اثر تحریم تولید نمی‌شود یا با قیمت‌های حدود ۱۴۵ تا ۱۶۰ میلیون تومان خریداری ندارند و نوسازی ناوگان حمل‌و نقل با آنها غیرممکن است. می‌ماند کشنده‌ها و کامیون‌های چینی دانگ فنگ(سایپا دیزل) هوو(ایران خودرو دیزل)؛ کشنده‌های چینی آمیکو؛ کامیون چینی کاویان درکاریزان خودرو که از بین این‌ها هوو چینی مشهور به ارابه مرگ جاده‌های ایران اجازه واردات ندارد؛ دانگ فنگ چینی فروخته شده توسط سایپا دیزل به نام کامیون ژاپنی هم توسط خریداران قبلی بایکوت شده و در مجلس پرونده دارد و بقیه هم آنقدر بی‌کیفیت‌اند که خریداری ندارند پس نوسازی ناوگان حمل‌ونقل تا زمان رفع تحریم‌ها و ورود کامیون‌های اروپایی با کیفیت ممکن نخواهد بود. از سوی دیگر با توجه به بدهی ۸۵۰ میلیارد تومانی سایپادیزل(باسرمایه ۶۰ میلیارد تومان) و بدهی ۷۶۵ میلیارد تومانی ایران خودرو دیزل(سرمایه ۱۲۰ میلیارد تومان) خود این شرکت‌ها هم در معرض ورشکستگی قرار دارند.

5 نظرات :: قیمت‌های هدفمندی از قیمت‌های جهانی بیشتر است!

  1. «با واریز یارانه‌های نقدی، حجم نقدینگی از مرز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفت»

    حجم نقدینگی در گردش به بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان رسید و با واریز یارانه‌های نقدی پیش بینی می‌شود حجم یارانه نقدی از مرز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بگذرد.

    به گزارش ایلنا، آخرین رقم اعلام شده از حجم نقدینگی در گردش ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است این درحالی است که بانک مرکزی هنوز گزارش عملکرد سه ماهه دوم سال جاری را منتشر نکرده است. با واریز ۴۸۰۰ میلیارد تومان منابع مرحله اول پرداخت نقدی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به حساب مردم، پیش بینی شده که حجم نقدینگی در گردش از مرز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بگذرد.

    بر اساس تعاریف اقتصادی نقدینگی به معنای مجموع پول و شبه پول گفته می‌شود. میزان نقدینگی در مقابل مقدار معینی از کالاها و خدمات است و نقدینگی در گردش باید جریان کالاها و خدمات را تامین کند.

    ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها پیش از این اعلام کرده بود که پس از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها طرح اصلاح نظام بانکی را در دستور کار قرار می‌دهد که بخشی از این طرح قرار است به حذف صفرهای پول ملی بیانجامد.

    این گزارش می‌افزاید؛ از دیگر متغیرهای پولی و اعتباری پایه پولی است .آخرین نماگرهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که پایه پولی در سال گذشته با ۸/۱۱ درصد رشد به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم در سه ماهه نخست امسال ۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

    بر اساس تعاریف اقتصادی ، پایه پولی یکی از متغیرهای بسیار مهم پولی است که به آن پول پرقدرت هم می‌گویند و هر گونه افزایش در پایه پولی منجر به افزایش چند برابرآن یعنی معادل ضریب فزاینده نقدینگی می‌شود. از همین رو پایه پولی که بر اساس ترازنامه بانک مرکزی تهیه می‌شود شامل خالص دارایی‌های خارجی نظام بانکی که دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و بانک‌ها و نیز بدهی ارزی آنهاست، خالص بدهی بخش دولتی به نظام بانکی که بدهی و سپرده آنها نزد بانک‌هاست و نیزبدهی بخش غیر دولتی به نظام بانکی محسوب می شود.

  2. «جهانگردی آقای استاندار در روزهای آغازین اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها!»

    آفتاب: روح‌الله قهرمانی چابک استاندار گیلان، به همراه استانداران قزوین و تهران و در ادامه سفرهای خود به نقاط مختلف جهان، امروز به کشور قطر سفر می‌کند و این در حالیست که کشور در روزهای آغازین اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌سر می‌برد و سکان این قانون در استان‌ها به دست استانداران است.

    به گزارش صداقت، قهرمانی از زمان تصدی استانداری گیلان در سال 1386 ، به کشورهای مختلفی سفر کرده و فقط در سالجاری کشورهای آلمان، تاجیکستان، اوکراین، آذربایجان، جمهوری داغستان، فیلیپین و روسیه را در نوردیده است و امروز نیز از کشور قطر بازدید می کند.

    گفتنی است دبیر شورای اطلاع‌رسانی استانداری گیلان در هفته گذشته در پاسخ به انتقادات گوناگون از مدیریت استانداری گیلان که در زمان دولت سید محمد خاتمی نیز از معاونین استانداری گیلان بوده، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته بود: استاندار گیلان با درایت، آگاهی و مدیریت والای خود با قدرت همواره به دنبال حاکمیت روح متعالی اصول‌گرایی و عدالت‌محوری در استان بوده و اکنون به مدد این تفکر و اندیشه قرآنی روح متعالی اصول‌گرایی در گیلان حاکم است.

    از سوی دیگر در ماه گذشته دو مشاور، یک مدیر کل و یکی از معاونین استاندار که همگی از مدیران ارزشی و ایثارگر و جانباز استان گیلان بوده‌اند، به دلیل اعتراض به شیوه های مدیریتی آقای استاندار از کار برکنار شده‌اند.

  3. عدالت آخرالزماني: قيمت بنزين به نرخ جهاني ، قيمت ماشين 2.5 برابر نرخ جهاني ، درآمد يک هشتم درآمد جهاني ؟!

    پس از حذف يارانه بنزین، بايد براي هر ليتر بنزين مبلغي برابر قيمت جهاني را پرداخت کنيم؛ اما ماشين را به قيمت 2.5 برابر قيمت جهاني خريداري کنيم!.

    از طرفي ميانگين درآمد ماهانه در کشورهايي که سوبسيد يا همان يارانه را قطع کرده اند بين 3 تا 4 هزار دلار است؛ اما درآمد ماهيانه کارمندان ايراني 400 تا 600 دلار!

    و اين است عدالت وعده شده آخرالزماني به سبک محمود احمدي نژاد! و باز مردم را چنان فرض کرده اند که هر روز از فوايد جهاني شدن قيمت ها برايمان ميگويند و منت ميگذارند و باز وعده هاي ديگر ميدهند! ...

    ايکاش ما هم هيچ نميفهميديم

  4. به آقايان دولتي بگوييد با اين روش آزادي سازي خانواده هاي يك و 2 نفره بزودي له خواهند شد. اگر توجه كرده باشيد تمام تمركز دولت براي اينكه يارانه هاي نقدي پرداختي براي اين سيل گراني و تورم كافي است و دائما براي مثال از خانواده 4 نفره صحبت به ميان مي آوردند و جرات اينكه در مورد خانواده هاي 2 نفره اين موضوع را بررسي كنند ندارند. با برآوردي كه به عمل آوردم (ر شته تحصيلي خود من اقتصاد و حسابداري است) اضافه شدن بار هزينه ها از بعداز آزادسازي قيمتها در خانواده هاي يك تا 4 نفره تقريبا به يك نسبت است و اين در صورتي است كه مبلغ دريافتي كمك يارانه نقدي كه به اين خانواده ها تخصيص مي يابد به تعداد خانوار پرداخت ميگردد.

    از دولت و ديگراني كه دست اندركار اقتصاد هستند خواهش ميكنم به اين مسئله اي كه عنوان كردم دقت بيشتري بفرمايند، ابته تا قبل از اينكه خانواده هاي يك تا سه نفره له و نابود شوند (جهت نمونه خانواده يك و دو و سه و چهار نفره مستاجر نشين، هزينه اجاره خانه يكساني پرداخت ميكنند و از اين قبيل هزينه ها بسيار است كه تا خانواده هاي 4 نفره همگي به يك ميزان هزينه پرداخت ميكنند {تفاوت اجاره خانه از 80 متر تا 120 متري در يك منطقه بسيار ناچيز است} ولي كمك يارانه كمتري به خانواده هاي كم جمعيتتر پرداخت ميشود)

    خانواده هاي يك تا سه نفره را دريابيد بخصوص كه اينگونه خانواده ها اغلب افرادي هستند كه تازه تشكيل خانواده داده و هنوز پي زندگي مشتركشان محكم نشده است

  5. مجلس‌ با ‌دوبرابر شدن‌ يارانه‌هاي ‌نقدي‎ مشکلی ‌ندارد:

    مجلس طول زمان هدفمندي يارانه ها را 5 سال مصوب کرد اما دولت قيمت ها را به صورت کامل و در يک مرحله به اجرا رساند.

    به گزارش آریا، امير طاهرخاني گفت: طبق قانون دولت مجاز بود به تدريج و طي 5 گام يارانه حامل‌هاي انرژي را به 95 درصد فوب خليج فارس، بهاي آب و برق را به ميزان تمام شده و گاز را به 75 درصد قيمت صادراتي اصلاح کند اما در حال حاضر از نرخ هاي اعلامي بر مي آيد که تغييرات حتي در پاره اي موارد بالاتر نيز ميزان تعيين شده در قانون هست.

    وي با بيان اينکه امروز زمان مناسبي براي نقد جزء به جزء اقدام انجام شده از سوي دولت نيست افزود: با اين شيوه همه فشار حاصل از هدفمند شدن يارانه‌ها در سال اول وارد مي‌شود در حاليکه بهتر بود زواياي بيشتري در نظر گرفته مي‌شد.

    نماينده مجلس هشتم با تاکيد بر اعمال برخي ملاحظات به نفع اقشار آسيب پذير و توليد کنندگان در حين هدفمندي يارانه ها تصريح کرد: در غير اينصورت افزايش قيمت خدمات و کالاها اثر تورمي بالايي را به اقتصاد کشور تحميل مي کند به طوريکه دولت براي مديريت و حفظ تعادل بازار مجبور به واردات کالاهاي خارجي با قيمت تمام شده ارزان خواهد شد.

    وي راجع به وعده رئيس جمهور مبني بر دو برابر شدن ميزان يارانه هاي نقدي در سال آتي اضافه کرد: مجلس با اين اقدام مشکلي ندارد چون کمک مي کند تا مردم شوک ابتدايي حاصل از افزايش قيمت ها را بهتر تحمل نمايند اما دولت براي اخذ مجوز قانوني بايد محل تامين اعتبار آن مشخص کند.

آخرين اخبار ارس