بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0ffice.arasdotnet.tk يا http://bekhon.sabzonline.tk

پیام سید محمد خاتمی به مناسبت روز دانشجو: باید امیدوار بود و تلاش کرد

پیام سید محمد خاتمی به مناسبت روز دانشجو:
امید رساترین اعتراض است؛ نهراسید
. ادامه راه سبز(ارس): سید محمد خاتمی به‌مناسبت گرامیداشت روز دانشجو، با صدور پیامی كه در برنامه‌ی "امید رساترین اعتراض" انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران پخش گردید، گفت: «رسالت بزرگ دانشجو چون گذشته عبارت است از بیداری و بیداری‌گری، و روشن‌بینی و روشنگری، و امید برای آینده و تلاش برای جلوگیری از ضعف و فتور در حركتی كه به هر حال برای رسیدن به آرمان‌ها و اهدافش باید هزینه‌هایی بپردازد و این حركت به سوی آزادی معنوی و مادی است و نیز رسالت دانشجو عبارت است از سیاست‌ورزی نه سیاست‌زدگی و استقلال نه تحت تاثیر جریان‌های خاصی كه از بیرون بخواهند روی دانشگاه و دانشجویان اثر بگذارند.»

رئیس‌جمهور سابق ملت ايران در این پیام که به صورت تصویری برای دانشجویان ارسال شده بود و امروز در سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران پخش شد، همچنین گفت: «همه كسانی كه به قانون اساسی در عمل پایبند هستند حضور فعال داشته باشند و حقوق‌شان تامین بشود و به خصوص دانشگاه‌ها در فضای باز و آزاد باشد. فضایی كه امروز متاسفانه كم و بیش شاهد هستیم كه نیست!. فشارهایی كه روی بسیاری از اساتید و دانشجویان می‌آید، درخور و در شان دانشگاه نظام جمهوری اسلامی نیست و انجمن اسلامی دانشجویان در عین پای‌بندی به دین، پای‌بندی به ارزش‌های انقلاب، پای‌بندی به چارچوب‌های نظام و قانون اساسی همواره تلاش كرده است كه با آرامش و اعتدال و منطق این مسیر را ادامه دهد و در واقع رسالت ادامه راه جنبش آزادی‌خواهانه و استقلال‌طلبانه و عزت‌مدارانه جنبش دانشجویی را ادامه دهد.» متن این پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم

بازهم شانزده آذر دیگر و بازهم بزرگداشت واقعه مهم، نه فقط برای دانشگاه و دانشگاهیان كه برای ملت شریف و بزرگوار ایران، واقعه‌ای كه در تاریخ معاصر ما، نقش ممتازی داشته است و نشان‌دهنده پیشتازی و پیشگامی جامعه دانشگاهی ما در مسیر بلندی كه ملت ما برای استقلال و آزادی و سربلندی داشته است و نیز امسال شانزده آذر مقارن است با اول محرم‌الحرام و هنگامی كه مردم بزرگوار ما یاد و خاطره عاشورا و حضرت امام حسین‌(ع) را گرامی می‌دارند. این تقارن می‌تواند نماد پیوندی باشد كه میان حركت آزادی‌خواهانه و استقلال‌طلبانه و سرفرازی‌طلب ملت ما با پیام عاشورا و قیام عاشورا دارد. ملت ما برای آزادی، برای استقلال، برای رهایی از مدار عقب‌ماندگی تلاش می‌كند و برای این تلاش خود هزینه‌های فراوانی هم پرداخته است. بدون تردید ملت ما از محرم درس‌‌های بزرگی آموخته است. بزرگترین درس، زنده نگه‌داشتن روح امید برای حركت دوران‌ساز خویش است. یعنی عاشورا به ما آموخت كه در سخت‌ترین شرایط و با وجود كمبود امكانات و بودن همه عوامل علیه یك جریان، می‌توان با نشاط به آینده امید داشت، اقدام و حركت كرد و ملت ما با همین الهام و درس‌آموزی از این محرم بوده است كه در مبارزه خود با استبداد، با استعمار، با سركوبی و برای رسیدن به آزادی و حاكمیت بر سرنوشت خود، بدون اینكه یاسی به خود راه بدهد و با وجود هزینه‌های فراوان راه را ادامه داده است و الحق كه این ملت شایستگی‌های بزرگ خود را در مراحل و مقاطع مختلف تاریخ نشان داده است. از‌جمله در انقلاب مشروطیت، در نهضت مقاومت ملی و به‌خصوص در انقلاب بزرگ اسلامی حاصل كار و تلاش و حركت این ملت و جنبش این ملت به‌سوی سرافرازی و استقلال و آزادی بوده است و در همه این لحظات راز و رمز پیروزی یعنی شكیبایی و صبر را و مقاومت و پایداری را در جان خود افزایش داده است.

شانزده آذر حادثه بزرگی بود كه در سرمای استخوان‌سوز حاكمیت استبداد و استیلای جهان‌خواران رخ داد و مردم ما با پیشتازی دانشگاه ما و دانشجویان ما در مقابل كودتای آمریكایی و انگلیسی ایستادند و ابراز وجود كردند. كودتایی كه به‌دست عوامل آمریكا و انگلیس، علیه دولت ملی دكتر مصدق رخ داد. و ملت ما اعتراض خود را به این جریانی كه ایجاد شده بود نشان داد و دانشگاه و دانشگاهیان ما هم در این امر پیشتاز بودند؛ خون 2 شهید بزرگواری كه در 16 آذر به زمین ریخته شد آفتابی شد برای زندگی ملت ما و نشان داد كه جنبش دانشجویی با ملت ما و خواست‌های او همراه است بلكه در عرصه‌های حساس و تعیین كننده نقش پیشتازی را دارد و پرچم‌دار حركت كارهایی است كه تا رسیدن به آزادی و استقلال و حاكمیت بر سرنوشت خود آرام نخواهد گرفت حركتی كه تداوم یافت و در انقلاب كبیر اسلامی تجلی ویژه‏ای داشت. جنبش دانشجویی ما زنده بود و زنده است و زنده خواهد ماند. رسالت بزرگ دانشجو چون گذشته عبارت است از بیداری و بیداری‌گری، و روشن‌بینی و روشنگری، و امید برای آینده و تلاش برای جلوگیری از ضعف و فتور در حركتی كه به هر حال برای رسیدن به آرمان‌ها و اهدافش باید هزینه‌هایی بپردازد و این حركت به سوی آزادی معنوی و مادی است و نیز رسالت دانشجو عبارت است از سیاست‌ورزی نه سیاست‌زدگی و استقلال نه تحت تاثیر جریان‌های خاصی كه از بیرون بخواهند روی دانشگاه و دانشجویان اثر بگذارند. امروز نیازهای فراوان داریم كه از جمله می‌توان مواردی را ذكر كرد

یك: پرهیز از یاس و ناامیدی؛ به‌خصوص با درس گرفتن از عاشورا و تقویت نشاط برای حركت و درس گرفتن از قیام ابا عبدالله‌(ع) كه در سخت‌ترین شرایط و با وجود كمترین امكانات می‌توان به آینده نگریست و آرمان‌خواهی و آزادی‌خواهی و جهت حركت را تكاملی را رها نكرد. چه عنوان خوبی برای این نشست انتخاب شده است. امید، رساترین اعتراض، كه اگر امید بود آینده هم تعیین كننده خواهد بود، برای مردمی كه آرمان‌خواه هستند.

دوم: هوشیاری در برابر توطئه‌های درونی و بیرونی؛ كشور ما، ملت ما و انقلاب ما با مشكلات و توطئه‌های بزرگی روبه‌روست و در معرض آسیب‌هایی است. توطئه‌هایی كه برای نابودی حركت ملت ایران، برای سرنگونی نظامی كه برآمده از خواست و اراده مردم است، یعنی جمهوری اسلامی و برای لطمه زدن به ایران، ایرانی و منافع ایران. ما نمونه‌های آن را در جنگ 8ساله دیدیم. در رواج امواج سهمگین تروریسم، در این مملكت دیدیم. در تحریم‌ها و فشارهای سیاسی و تبلیغاتی علیه خودمان آزمودیم و هم اكنون هم این توطئه‌ها وجود دارد كه نمونه‌های آن ترورها و كشتارهایی است كه مسلما دست عوامل بیگانه را در آن نمی‌توان نادیده گرفت. از جمله طی یكی دو سال گذشته با هدف گرفتن شخصیت‌های علمی و استادان برجسته، در واقع تلاش می‌كنند تا ملت را از بازوهای توانمندی كه برای پیشرفت و عظمت و عزت و آزادی دارند محروم كنند. این توطئه‌ها وجود داشته و وجود دارند و بیداری و روشن‌بینی حكم می‌كند كه در مقابل این توطئه‌ها هوشیار باشیم. از طرف دیگر در درون هم، ما شاهد بعضی روش‌های نادرست و سیاست‌های غلط هستیم كه می‌تواند لااقل در مسیر توطئه‌های دشمن علیه مردم و كشورمان باشد. آن سیاست‌ها و روش‌هایی كه می‌كوشد چهره نظام را، آگاهانه یا ناآگاهانه زشت جلوه دهد و جمهوری اسلامی را، جمهوری‌ای كه با حقوق بشر، با ضوابط و معیارهای انسانی و اسلامی ناسازگار است و حتی قوانین مورد‌نظر و مورد تصویب خود را رعایت نمی‌كند، نشان دهد و با تبلیغات وسیع این چهره را زشت نشان دهند تا بتواند ضربه نهایی خود را بر این كشور وارد نمایند و همین رفتارها می‌تواند بهانه به دست دشمنانی بدهد كه اصل ملت ایران؛ اصل انقلاب و اصل نظام ما را نمی‌خواهند. باید در مقابل همه توطئه‌ها، توطئه‌های درونی و بیرونی هشیار بود و جنبش دانشجویی ما، دانشگاهیان ما، نسل فرهیخته ما، اولی و احق هستند برای داشتن این هوشیاری و نیز سرایت دادن این هوشیاری به میان جامعه و آگاه كردن جامعه در همه جهات.

سوم: دانشگاه كانون بینش و دانش است و نقش بزرگی در انقلاب داشته است؛ شهدای بزرگ دانشجوی ما كم نیستند كه در جنگ تحمیلی و در دفاع از تمامیت ارضی و ارزش‌های انقلاب ما فداكاری كردند و در عرصه‌های دیگر، در مبارزه با ترفندهای استعمار، در حركت‌ها و جریاناتی كه ضد آزادی و آبادانی كشور بود، جنبش دانشجویی ما نقش داشته و نقش خواهد داشت. این نشانه همان بینش درستی است كه در دانشگاه‌های ما وجود دارد و امروز هم باید وجود داشته باشد؛ و امروز مهمترین وظیفه او برافراشته نگه‌داشتن پرچم آزادی‌خواهی، اخلاق‌مداری و پیشرفت‌جویی در جامعه است و نیز اهتمام به حقوق ملت و نیز دست آورد بزرگی كه انقلاب اسلامی ما داشته، یعنی حاكمیت انسان بر سرنوشت خود و لوازم آن، یعنی آزادی‌های اساسی كه از جمله در قانون اساسی ما مشخص شده است و به خصوص نسل دانشگاهی ما باید به همه قانون اساسی و بالاخص به فصل سوم قانون اساسی كه بیان كننده حقوق ملت است اهتمام بكند و آگاهی خود را بالا ببرد و این آگاهی را در جامعه افزایش دهد.

و چهارمین نكته اینكه، انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران، این با سابقه‌ترین جریان آزادی‌خواه و مومن و متعهدی كه در عین وفاداری به آرمان های انقلاب و امام به چارچوب‌های اساسی نظام همواره از حقوق ملت دفاع كرده است و از فضای امن و آزاد در جامعه دفاع كرده و خواستار فضایی شده است كه همگان بتوانند، همه كسانی كه به قانون اساسی در عمل پایبند هستند حضور فعال داشته باشند و حقوق‌شان تامین بشود و به خصوص دانشگاه‌ها در فضای باز و آزاد باشد. فضایی كه امروز متاسفانه كم و بیش شاهد هستیم كه نیست. فشارهایی كه روی بسیاری از اساتید و دانشجویان می‌آید، درخور و در شان دانشگاه نظام جمهوری اسلامی نیست و انجمن اسلامی دانشجویان در عین پای‌بندی به دین، پای‌بندی به ارزش‌های انقلاب، پای‌بندی به چارچوب‌های نظام و قانون اساسی همواره تلاش كرده است كه با آرامش و اعتدال و منطق این مسیر را ادامه دهد و در واقع رسالت ادامه راه جنبش آزادی‌خواهانه و استقلال‌طلبانه و عزت‌مدارانه جنبش دانشجویی را ادامه دهد.

انشاءالله در آینده هم ادامه خواهد داد. امروز نقش مهم روشنگری، ایجاد تفاهم، اصلاح‌طلبی، عدالت‌خواهی، آزادی‌جویی و... مسایلی است كه بر عهده همه دانشجویان به‌خصوص دانشجویان مسلمانی است كه دلبسته به این انقلاب و نظام هستند و از روش‌هایی كه می‌توانند در درجه اول لطمه به خود نظام بزنند، ناراحت‌اند و انكار می‌كنند. امیدوارم كه ما همواره شاهد پیشرفت و اعتلا باشیم و امیدوار باشیم كه آینده‌ای بهتر از امروز داشته باشیم و بتوانیم به آرمان‌هایی كه اماممان داشت، آرمان‌هایی كه در انقلاب ما بود، خواسته‌هایی كه ملت ما داشت و از جمله در قانون اساسی ما منعكس هست برسیم و با یاری خداوند می‌رسیم‌.

باید امیدوار بود، باید تلاش كرد و از دادن هزینه‌ها نهراسید و البته همواره روشی كه عرضه شده است و روشی كه دانشجویان ما به آن پای‌بند هستند و اصلاحات ما به آن پایبند است؛ پیروی از روش‌های مدنی و پرهیز از خشونت و نفی خشونت از طرف هركس كه می‌خواهد باشد. چه از طرف كسانی كه قدرت را در دست دارند و چه از طرف كسانی كه به هر حال ممكن است مسایل و اعتراضاتی داشته باشند. راه ما راه آرام جنبش مدنیست و پای‌بندی به معیارها و موازینی كه ملت ما داشته است و از جمله در انقلاب بزرگش تجلی داشته است. امیدوارم كه شاهد موفقیت همه اقشار جامعه در همه عرصه‌ها باشیم و آینده درخشان ملت را همگی مورد توجه قرار دهیم و با امید به آن سو حركت كنیم. پیروز و شاد و سرافراز باشید.

0 نظرات :: پیام سید محمد خاتمی به مناسبت روز دانشجو: باید امیدوار بود و تلاش کرد

آخرين اخبار ارس