بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0ffice.arasdotnet.tk يا http://bekhon.sabzonline.tk

بانگ دیرهنگام و فقدان صداقت + ويدئو استقبال از خاتمي در لبنان

بانگ دیرهنگام و فقدان صداقت

. ادامه راه سبز(ارس): چهاردهم فوریه سال ۲۰۰۵ساعتی پس از انفجار بیش از یک تُن تی.ان.تی در مرکز بیروت که به کشته شدن رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان و هیئت همراهش انجامید جشن و سرور و پخش شیرینی ضاحیه جنوبی بیروت (منطقه استقرار حزب الله و شیعیان هوادارش) را فرا گرفت.

همان شب شرکت کنندگان در مراسم سوگواری دهه محرم در سفارت جمهوری اسلامی نیز این واقعه را به یکدیگر تبریک می گفتند!.

حالا بیش از پنج سال گذشته از آن روزها و دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری و همراهانش از شواهد دخالت حزب الله در این ترور سخن می گویند همان طور که پس از پنج سال حزب الله می گوید که این ترور کار اسرائیل بوده و حسن نصرالله بارها او را شهید خوانده است.

محمود احمدی نژاد به لبنان رفته و از نخست وزیر فقید لبنان یاد می کند اما هنگامی که نام فرزندش "سعد حریری" که اینک رئیس دولت لبنان است را به زبان می آورد استقبال کنندگان احمدی نژاد این نام را هو می کنند بخلاف وقتی که از نبیه بری رئیس پارلمان نام می برد و سوت و کف فضا را پر می کند.
نه در اینکه سعد حریری منتخب اکثریت لبنانی ها برای ریاست دولت است تردیدی وجود دارد و نه آنها که نامش را به سخره می گیرند و هو می کنند از خارج لبنان آمده اند.

همه چیز روشن به نظر می رسد؛ استقبال کنندگان احمدی نژاد اکثریتی نیستند که برای سعد حریری به عنوان نخست وزیر منتخب احترام قائلند؛ آنها اکثریت شیعیانی هستند که یک هجدهم طوائف لبنان و بخشی از یک سوم جمعیت موجود در این کشور را تشکیل می دهند.

آنجا که مردم جمع شده اند "مدینة الریاضیة" نیست؛ همان استادیوم پرشکوهی نیست که در قلب پایتخت لبنان، خاتمی را در سال 2003 در آغوش گرفت؛ اینجا که او برای مردم سخن می گوید استادیومی کوچک به نام "ملعب الرایة" در قلب محله حزب الله نشین جاموس در حومه جنوبی بیروت است.

ورزشگاه ملی بیروت و مراسم استقبال رسمی مردم و دولت مردان لبنان از خاتمی


حالا سالها گذشته از فوریه 2005 و همان جریانی که رفیق حریری را همدست صهیونیست ها می خواند و هوادارانش ترور او را جشن گرفتند امروز متهمان دادگاه بین المللی هستند.

تلاش احمدی نژاد برای تجلیل از حریری و تلاش سید حسن نصرالله برای شهید خواندن او، بانگ دیر هنگام است.

امروز بسیاری از لبنانی ها باور ندارند حزبی را که وقتی با رقبایش به اختلاف رسید در هفت می سال 2008 با شعار حفظ سلاح مقاومت، دست به تلاشي مسلحانه براي سرنگوني دولت زد و با حمله به ‏خيابانها، موسسات، به تعطيلي کشاندن فرودگاه و بستن راههاي ارتباطي و به آتش کشيدن ساختمان روزنامه، ‏راديو و تلويزيون "المستقبل" ارگان فراکسيون اکثريت، اسلحه‌ي مقاومت در برابر دشمن خارجي را به روي ‏رقيب سياسي داخلي نشانه گرفت و پيش‌بيني تحليلگران از سالها پيش مبني بر خطرات مهار نشدن سلاح ‏حزب‌الله، به واقعيت پيوست.‏

این در حالی است دبير کل حزب‌الله، روزگاري در پاسخ به اعتراض نسبت به "سرازير شدن سلاح از ايران"، ‌به مردم لبنان و ‏رقيبان سياسي‌اش وعده داده بود که سلاح مقاومت تنها در مقابل اسرائيل و براي آزادسازي سرزمينهاي ‏اشغالي به کار گرفته خواهد شد.

مشکل مشترک دبیر کل حزب الله لبنان و رئیس دولت ایران "فقدان صداقت" است و این مانورها و خطبه ها و خطابه ها به کار بازگرداندن اعتماد رفته نمی آید.‏
محمد جواد اکبرین

3 نظرات :: بانگ دیرهنگام و فقدان صداقت + ويدئو استقبال از خاتمي در لبنان

  1. شاید بد نباشد که به قسمتی از مصاحبه ی اخیر محمد جواد اکبرین روزنامه نگار مقیم بیروت با رادیو دویچه وله نیز اشاره شود که از او درباره ی تفاوت های سفر خاتمی در سال 2003 با سفر اخیر احمدی نژاد پرسیده شده است:

    «آقای خاتمی که در سال ۲۰۰۳ وارد لبنان شد، اولاً رئیس جمهور لبنان در داخل فرودگاه از ایشان، پای پله‌ی هواپیما استقبال کرد. ثانیاً از قبل با همه‌ی گروه‌های لبنانی همآهنگ شده بود و گروهی در لبنان نبود که از حضور ایشان استقبال نکند. هیچ کس در لبنان نگرانی درباره‌ی حضور ایشان نداشت. در نهایت مانور بزرگ استقبال ازایشان در متن شهر بیروت توسط همه‌ی گروه‌ها و طیف‌های لبنانی از ادیان، طوایف و تشکل‌های مختلف برگزار شد. اما امروز ما دیدیم که رئیس جمهور لبنان در نهایت نماینده‌ی خودش را به فرودگاه فرستاد و خودش به فرودگاه نرفت. دیدار با رئیس جمهور لبنان در کاخ ریاست جمهوری لبنان برگزار شد و بسیاری از گروه‌ها غیراز حزب‌الله، نسبت به این سفر نگرانند. استقبال‌کنندگان از محمود احمدی‌نژاد طیفی از شیعیان لبنان هستند که با همه‌جمعیت پرشمارشان هوادار یک حزب سیاسی مشخص‌اند و نماینده‌ی عموم مردم لبنان نیستند.»

  2. سعد حریری در "المستقبل" احمدی‌نژاد را با نامه روشنفکران ایرانی بدرقه کرد

    یک روز پس از پایان سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران به لبنان، پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی جریان «المستقبل» و روزنامه «المستقبل» که وابسته به سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، هستند اقدام به انشار نامه جمعی از روشنفکران و روزنامه‌نگاران ایرانی خطاب به ملت لبنان کردند که در آن به شدت از سفر محمود احمدی‌نژاد انتقاد شده است.

    در این نامه اعلام شده است که محمود احمدی‌نژاد نماینده ملت ایران نیست و او صلح و آرامش را برای لبنان نمی‌خواهد.

    جریان اکثریت المستقبل که اکثریت پارلمان این کشور را در اختیار دارد، پیشتر نسبت به سفر آقای احمدی‌نژاد اعلام نگرانی کرده بود و برخی از چهره‌های این جریان نیز مواضعی تندی علیه وی اتخاذ کرده و گفته بودند که او قصد دارد با تقویت یک گروه، وحدت و ثبات لبنان را بر هم زند.

    اما با حضور محمود احمدی‌نژاد در لبنان، رفتاری دیپلماتیک از سوی مسئولان دولتی لبنان مشاهده شد به گونه‌ای که این گروه در مواضع روزهای گذشته خود از روابط جمهوی اسلامی با دولت لبنان نه با یک یا چند گروه استقبال کردند.

    مواضع رئیس جمهوری اسلامی نیز در دیدارهای رسمی و نه در دیدارهای عمومی‌اش با هوادارن حزب‌الله و امل، دو گروه شیعه لبنانی، مورد تحسین چهره‌های جریان اکثریت لبنان قرار گرفت.

    با این حال روز جمعه، روزنامه المتسقبل و پایگاه اینترتی جریان المستقبل اقدام به انتشار نامه روشنفکران ایرانی خطاب به ملت لبنان کردند. این نامه شامگاه سه‌شنبه و روز چهارشنبه در برخی سایت‌های فارسی زبان منتشر شده بود.

    روزنامه المستقبل در گزارش روز جمعه خود به نامه چند روز پیش ۲۵۰ از سیاستمداران، فعالان و روزنامه‌نگاران لبنانی خطاب به احمدی نژاد اشاره کرد که هشدار داده بودند سفر او به لبنان برای دخالت در مسائل داخلی این کشور و پشتیبانی از یک گروه در مقابل سایر گروه‌ها و جریان‌ها نباشد.

    المستقبل نامه روشنفکران و روزنامه‌نگاران ایرانی را همپیمانی و پشتیبانی ایرانیان از نامه لبنانی‌ها دانسته است.

    این گزارش به متن نامه روشنفکران و روزنامه‌نگاران ایرانی پرداخته که در آن آمده است: «امروز کسی به دیدار سرزمین شما آمده است که نه برای ایران آرامش و صلح و رفاه آورده است و نه برای لبنان به صلح و آرامش و رفاه فکر می‌کند. محمود احمدی‌نژاد، کسی که انتخابات سال ۲۰۰۹ را دزدید و خود را به جای منتخب حقیقی مردم به عنوان رئیس‌جمهور نامید؛ نماینده مردم ایران نیست.»

    این نامه با اشاره به سیاست‌های خارجی احمدی نژاد ادامه داده است: «خاتمی‌ها و موسوی‌ها نمایندگان مردم ایران‌اند، حتی اگر احمدی‌نژاد واقعاً رأی آورده بود، ما او را به عنوان نماینده مردم خود می‌شناختیم گرچه با سیاست‌هایش موافق نبودیم. اما سیاست‌های احمدی‌نژاد اکنون خطرناک‌تر از همیشه است چون می‌خواهد دزدیدن انتخابات و تقلب بزرگ و خیانت در آرای مردم ایران و رسوایی‌ها و خونریزی‌های پس از آن را با سیاست‌های هر روز تندتر و تحریک‌آمیزتر بپوشاند.»

    روشنفکران و روزنامه‌نگاران ایرانی به پشتیبانی جمهوری اسلامی از حزب‌الله نیز اشاره کرده و افزوده‌اند که «حمایت احمدی‌نژاد از یک گروه معین در لبنان در مقابل گروه‌های دیگر هم به تنش داخلی در لبنان می‌انجامد و هم سرپوشی برای ناتوانی او و فرصت‌سوزی‌هایی است که ایران را دچار تحریم گسترده کرده و با خطر جنگ احتمالی روبه‌رو ساخته است. او می‌خواهد با افزایش تنش در لبنان و منطقه بر مشکلات داخلی خود سرپوش بگذارد و لبنان را وجه‌المصالحه در معامله با آمریکا و قدرت‌های بزرگ کند.»

    در این نامه همچنین به توافقنامه‌ها میان جمهوری اسلامی و لبنان اشاره شده و تأکید شده است: «احمدی‌نژاد ممکن است وعده‌های فریبنده برای کمک مالی بدهد اما اوضاع اقتصادی ایران تحت حکومت او و وضع سیاسی دولتش بدتر از ان است که این وعده‌ها به عمل تبدیل شود. او از سفرش به لبنان تنها به قصد نمایشی سیاسی استفاده می‌کند و در آن برای مردم لبنان و ایران و سرنوشت امروز و آینده آنها کوچک‌ترین ارزشی قائل نیست.»

  3. یک سفر؛ سوء استفاده جناحی و مصادره ای شخصی

    کلمه - جاوید قربان اوغلی: روز گذشته یکی از دوستان که از مدیران ارشد وزارت امورخارجه بود و از زمان روی کار آمدن دولت اصولگرا به گوشه عزلت رانده شده و مانند صدها و بلکه هزاران مدیر لایق خانه نشین شده، کلیپی از سفر آقای خاتمی به لبنان را برایم ایمیل کرد.این کلیپ که صحنه ورود آقای خاتمی به ورزشگاه بزرگ بیروت را به تصویر کشیده و برخلاف فیلم های خبری فتو شاپی و پردازش شده امروزین رسانه ملی بسیار کوتاه است و گویا.سید حسن نصرالله رهبر قهرمان و پرآوازه حزب الله لبنان نیز در کنار دکتر خرازی وقت در صف استقبال کنندگان از خاتمی در ورزشگاه قرار دارد. استادیوم مملو از جمعیتی است که با پرچمهای ایران و لبنان به استقبال رییس جمهور ایران آمده بودند.

    این روزها که رسانه ملی با نمایش مکرر سفر احمدی نژاد به لبنان استقبال مردم لبنان از ایشان را در بوق و کرنا کرده و شعور ملت را به سخره گرفته، شایسته است که تصاویر و فیلم های سفر خاتمی را از آرشیو خود بیرون کشیده و با قرار دادن آن در معرض افکار عمومی قضاوت را به ملت بزرگ ایران واگذارد تا مردم بدانند استقبال از احمدی نژاد نه بخاطر شخص او که استقبال از جمهوری اسلامی ایران است که تنها یار و پناهگاه شیعیان لبنان است و از زمان انقلاب اسلامی و تاسیس دولت جمهوری اسلامی خون جدیدی در رگهای این اقلیت فعال و تاثیر گذار دمیده شده که حزب الله قهرمان یکی از میوه های شجره طیبه انقلاب و امام راحل در سرزمین لبنان است.

    پنهان کردن واقعیتها و مصادره وقایعی که اختصاص به انقلاب اسلامی دارد و نه اشخاص روش مذموم دیگری است که از زمان روی کارآمدن دولت نهم به ادبیات رایج کشور تبدیل شده است. آقای ضرغامی که ظاهرا رسانه ملی را ملک طلق خود و افراد هم تیمیش می داند باید در مقابل توهین به شعور ملت ازطریق قلب واقعیتها پاسخگو باشد. بخصوص اینکه هم ایشان و هم دیگر مدیران و کارکنان رسانه ملی و بودجه دهها میلیاردی آن از ذخایر و ثروتهای ملی که متعلق به همین ملت است، تامین می شود.

آخرين اخبار ارس