بر مجروحان حوادث پس از انتخابات چه می گذرد: «زندگی، زخم ، عفونت و امیدواری»؛ با دیدن زندگی هر مجروح هزار بار در دل می گویم کشته شده ها خیال شان راحت شده؛ اما کسی که جانش گلوله خورده ، نخاعش قطع شده، زخم بستر گرفته و قدرت راه رفتن و حتی حرف زدن از او گرفته شده چگونه می خواهد زندگی کند؟ در این یک ساله بر کسانی که در جریان حوداث پس از انتخابات مجروح شده اند؛ تیر خورده اند، چه دردی را متحمل شده اند و بر خانواده هایشان چه گذشته است؟ ادامه مطلب...
انتشار متن کامل ویرايش دوم منشور جنبش سبز: «نسخه اولیه این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود. آنزمان موسوی صاحبنظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود. پس از آن بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.» ادامه مطلب...
روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.
درصورت فيل.تر شدن از اين آدرس استفاده كنيد: http://0ffice.arasdotnet.tk يا http://bekhon.sabzonline.tk

سفیر کومور: با ایران رابطه برقرار کردیم تا منزوی نشود!

سفیر کومور: با ایران رابطه برقرار کردیم تا منزوی نشود!

. ادامه راه سبز(ارس): به گزارش سحام نیوز، در حالی که روابط ایران با کشور «کومور» ـ یا همان مجمع الجزایر قمر ـ که تقریبا یک میلیون نفر جمعیت دارد در سال‌های اخیر گسترش پیدا کرده است، سفیر این کشور در ایران اعلام کرد، برای اینکه ایران را از انزوا خارج کنند، با ایران رابطه برقرار کرده‌اند و این رابطه برای آنها هزینه‌زا بوده است!

احمد نجید المرزوقی، در گفتگویش با یک رسانه ایرانی گفت، رئیس‌جمهور این کشور برای تاسیس سفارت در ایران هزینه‌های زیادی پرداخت کرده و مزایای زیادی را از دست داده است.

وی افزود: اگر چه خلیج‌فارس نام واقعی و درست دریای جنوب ایران است، اما بهتر آن است که جهت مصلحت ممالک اسلامی آن را «خلیج اسلامی» بنامیم!

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به سخنان سفیر «کومور» واکنش نشان داده و در برابر این سخنان نسنجیده تنها طرف «کوموری» را به مراقبت در گفتارش توصیه کرد.

این در حالی است که دولت ایران نیز از داخل بابت نگاه به کشورهای مستضعفی که نقش چندانی در روابط بین‌الملل ندارند، تحت فشار است و بارها منتقدان، دولت را به برقراری رابطه با کشورهایی که ارتباط با آنان فایده‌ای برای منافع ملی ایرانیان ندارند، متهم کرده‌اند.

این گزارش می افزاید، این اتفاق کوچک هرچند در نوع خود به ظاهر از اهمیت چندانی برخوردار نیست اما، با توجه به تبعات آن، به نظر می‌رسد دقت نظر در موارد زیر ضروری باشد؛

۱- چنین اظهار نظرهایی در حال حاضر بسیار مخرب و اتفاقا بازی با افکار عمومی ایرانیان است. برای همین به نظر می‌رسد آقای سفیر یا جایگاه خود و کشورش در برابر ایران را نمی‌داند و یا به‌گونه‌ای از سوی برخی دوستانش در کشورهایی که دارای چالش با ایران هستند تحریک شده است.

۲- وزارت خارجه باید متوجه باشد که از منظر حقوقی و طبق قاعده «رویه» شدن برخی موضوعات که با مرور زمان ایجاد حق می‌کند، هر اظهار نظر دیپلماتیک، چه از سوی کشوری ذره ای و یا ابرقدرتی جهانی بار حقوقی یکسانی دارد، بر همین اساس بسنده کردن به توصیه‌ای برادرانه این اجازه را به دیگران هم خواهد داد که به خود اجازه اظهارنظرهای بی‌پایه اینچنینی را بدهند.

۳- بحث تجمیع منافع ملی با اصول سیاست خارجی ارزشگرا، برای دستگاه دیپلماسی ما موضوعی انکار ناپذیر است، برای همین منظور تفهیم این موضوع به دیگر کشورها بسیار ضروری است، همچنین طراحی مدل‌های عملیاتی که بتواند موضوع گفته شده را از یک نظریه یا راهبرد به برنامه عمل تبدیل کند، و دیگر اینکه وزارت خارجه باید توجه داشته باشد که ضمن حفظ اصول و ارزش‌های انقلاب، ذره‌ای از موضوعات هویتی و مربوط به منافع مردم ایران غفلت نکند.

۴- یکی از عوامل اصلی چنین موضع‌گیری‌هایی از سوی برخی کشورها، کاهش هزینه‌های چنین اقداماتی است و دیگر اینکه رافت بیش از حد دستگاه دیپلماسی ما در برابر گستاخی‌های دیگران سبب شده تا چنین اظهارنظرهایی به رویه تبدیل شود.

آشنایی با کومور

کومور جزيره اي در نزدیکی کشورهای ماداگاسکار، موزامبیک، تانزانیا و سیشل قرار دارد. کومور از جزایر فعال آتشفشانى به وجود آمده و در حال حاضر کوه کارتالا با 2360 متر ارتفاع، آتشفشانى فعال محسوب مى‏شود. سه جزیره اصلى آن عبارتند از گراند کومور، آنژوان و موئلى. چندین جزیره کوچک هم دارد. کومور به دلیل محصور بودن در آب‌هاى اقیانوس هند و نزدیکى به خط استوا، آب و هواى گرم و مرطوب دارد.

کوموری‌ها مسلمان هستند. از سال 1843 فرانسه این کشور را مستعمره خود کرد. این کشور در سال 1971 از نظر اقتصادى خود مختار شد و در سال 1975 مجلس نمایندگان کومور به طو یکجانبه استقلال کومور را اعلام کرد.

اتحاد کومور عضو اتحادیه آفریقا و سازمان کنفرانس اسلامی است. این کشور کوچک از تاریخ استقلال خود تاکنون شاهد ۲۵ کودتا بوده‌است.

بسیاری از جزایر و همچنین سواحل شرق آفریقا ریشه‌های ایرانی، عمانی و یمنی دارند. به ویژه مهاجرانی از سیستان و بلوچستان پس از مهاجرت به عمان راهی شرق آفریقا شده‌اند.

سیاست در کومور

هر یک از سه مجموعه جزیره آنژوان، موهلی و کومور به طور جداگانه رئیس جمهور دارند و یک رئیس جمهور دیگر بر سه جزیره و رؤسای جمهوری آن حکومت می‌کند. در انتخاباتی که در سال 2004 برگزار شد احمد عبدالله محمد سامبی که یک مسلمان سنی است به عنوان رئیس جمهور کل سه جزیره انتخاب شد. سامبی در فاصله سال‌های 1973 تا 1981 ابتدا در عربستان و سپس به مدت چهار سال در ایران، درس حوزوی خوانده ‌است. دادگاه‌های این کشور بر اساس قوانین اسلامی و فرانسوی اداره می‌شوند. سن قانونی در این کشور 18 سال است.

اقتصاد در کومور

تولید ناخالص داخلی کومور262/1 میلیارد دلار است و این کشور در سال 2007 میلادی با رشد اقتصادی منفی مواجه بود. 144 هزار و 500 نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در آن 20 درصد است. 80 درصد از نیروی کار این کشور در بخش کشاورزی مشغول هستند. 60 درصد مردم کومور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نرخ تورم در آن 3 درصد است. (به نظر ميرسد كه حداقل در اين دو مورد وضعش از ايران بهتر است!)

محصولات صادراتی این کشور شامل وانیل، اسانس عطر و مغز نارگیل است که به کشورهای هلند (8/35درصد)، فرانسه (3/18درصد)، ایتالیا (8/12 درصد)، سنگاپور (8/7درصد)، ترکیه (5 درصد) و آمریکا (6/4درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل برنج و دیگر مواد خوراکی، کالاهای مصرفی، محصولات پتروشیمی، سیمان و تجهیزات حمل و نقل است که از کشورهای فرانسه (8/24 درصد)، امارت متحده عربی (9/9 درصد)، آفریقای جنوبی (4/6 درصد)، پاکستان (3/6 درصد)، کنیا (5 درصد)، چین (8/4درصد)، هند (4/4درصد) و ایتالیا (2/4 درصد) وارد می‌شود.

کومور 711 هزار و 417 نفر جمعیت دارد که میانگین سنی آنها 18.7 سال است. امید به زندگی برای زنان 15/65و برای مردان 37/60سال است.

در حدود 12/0درصد از مردم این کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند. زبان‌های رسمی این کشور عربی، فرانسوی و کوموری (مخلوطی از سواحیلی و عربی) است.

ترکیب کلى جمعیت از تیره‏هاى افریقائى است اما دو دسته مهاجر در آن سکونت دارند: دسته اول مهاجران سواحل شرقى آفریقا، ماداگاسکار، ایران، اعراب و هندى‏ها است. دسته دوم اروپائى‏ها هستند که شامل پرتغالى‏ها، هلندی‌ها و فرانسوى‏ها می‌شود.

98 درصد مردم آن مسلمان و سنی هستند و دو درصد بقیه مسیحی کاتولیک. در این کشور 16 هزار و 900 خط تلفن ثابت و 16 هزار و 100 خط تلفن همراه وجود دارد. کومور 6 میزبان اینترنتی و 21 هزار کاربر دارد.

0 نظرات :: سفیر کومور: با ایران رابطه برقرار کردیم تا منزوی نشود!

آخرين اخبار ارس